• PSC1277.jpg
  • Per Arne Glorvigen

Virgin & Whore – Bach & Piazzolla on bandoneon – Per Arne Glorvigen

ASTOR PIAZOLLA: L'histoire du tango · 4 Tangos · JOHANN SEBASTIAN BACH: Preludes and fuges · Sonata in c minor, BVW 1018 · PER ARNE GLORVIGEN: Bandoneon improvisations on 'Adagio' in C minor (from sonata in F minor, BWmer…V 1018)

Per Arne Glorvigen, bandoneon Sveinung Lillebjerka, violin · Arnulf Ballhorn, double bass

En sjokkerende reise fra kirkene i Tyskland til horehusene i Argentina. Legenden om bandoneonet favner både J.S. Bach og Astor Piazzolla.

kr 139

En sjokkerende reise fra kirkene i Tyskland til horehusene i Argentina. Legenden om bandoneonet favner både J.S. Bach og Astor Piazzolla. Den uforlignelige Per Arne Glorvigen mestrer begge deler – og tangofraserer over Bach for egen regning

Kanskje på grunn av den orgellignende klangen i instrumentet mente noen at man kunne bruke bandoneonet som et portabelt orgel i små orgel-løse kapeller. Instrumentet ble imidlertid utviklet slik at det ble vanskeligere og vanskeligere å spille på – noen kaller det den ‘eneste ulogiske tyske oppfinnelse’– kort sagt ble det snart fire ganger så vanskelig å spille som et akkordion. Å spille Bach på bandoneon døde raskt ut – hvis instrumentet i det hele tatt skulle overleve måtte det være med en ny musikk. Tangoen vokste etterhvert i aktelse og kom seg inn i dansesalongene og barene i Buenos Aires. Til dette miljøet returnerte den 17 år gamle Astor Piazzolla fra New York. Influert av jazzmusikk begynte han å spille bandoneon i nattklubber, og utviklet tangoen videre i form og innhold.

Per Arne Glorvigen (1963) er bosatt i Paris og har etablert seg blant verdens fremste bandoneon-solister, med en lang rekke konserter og plateutgivelser med Gidon Kremer og senere også med Alban Berg kvartetten.

Fabelaktig samarbeid [Dagbladet 17.03.2008]

Norwegian Wizard of the Buttons …The performances precision was breathtaking. With a glance and a nod Glorvigen locked his partners (The Alban Berg Quartet) to the dancefloor, up and down those sad, lurching tango phrases that never want to end. [The Times 20.05.2003]

Les mer

En sjokkerende reise fra kirkene i Tyskland til horehusene i Argentina. Legenden om bandoneonet favner både J.S. Bach og Astor Piazzolla. Den uforlignelige Per Arne Glorvigen mestrer begge deler – og tangofraserer over Bach for egen regning.

Kirker i Tyskland

Kanskje på grunn av den orgellignende klangen i instrumentet mente noen at man kunne bruke bandoneonet som et portabelt orgel i små orgel-løse kapeller. Instrumentet ble imidlertid utviklet slik at det ble vanskeligere og vanskeligere å spille på – noen kaller det den ‘eneste ulogiske tyske oppfinnelse’– kort sagt ble det snart fire ganger så vanskelig å spille som et akkordion. Å spille Bach på bandoneon døde raskt ut – hvis instrumentet i det hele tatt skulle overleve måtte det være med en ny musikk

Den nye verden – den nye musikken

Harde tider i Europa gjorde at mange emigrerte, og bandoneonet ble med de tyske sjøfolkene til Rio de la Plata rundt 1880. Med sitt melankolske uttrykk etablerte bandoneonet seg som det sentrale instrumentet i den nye musikkformen som vokste frem: Tango.

Tango, bordeller og bandoneon

En enorm overvekt av menn i de Europeiske miljøene i Syd-Amerika ved århundreskiftet gjorde prostitusjon til en meget lukrativ geskjeft, og det var i bordellene i Buenos Aires at bandoneonet omsider fant sitt hjem. Tangoen vokste etterhvert i aktelse og kom seg inn i dansesalongene og barene i Buenos Aires. Til dette miljøet returnerte den 17 år gamle Astor Piazzolla fra New York. Influert av jazzmusikk begynte han å spille bandoneon i nattklubber, og utviklet tangoen videre i form og innhold. Piazzolla studerte senere komposisjon i Paris med Nadia Boulanger, men hadde J.S Bach som en av sine viktigste musikalske referanser.

Arnulf Ballhorn |Astor Piazzolla |Johann Sebastian Bach |Per Arne Glorvigen |Rolf Gupta |Sveinung Lillebjerka |Sverre Indris Joner

Utgivelsesdato:

EAN : 7033662012770

Katalognummer: PSC1277

Priskategori : CD