Spellemann-vinnerne Grieg Trio er klare med sin nye utgivelse i serien Beethoven+. Trioen lar klangene etter den store mester blandes med stemmer fra vår egen tid, og resultatet er oppsiktsvekkende.
Beethoven
De tre klavertrioene Beethoven fikk publisert i Wien i 1795 er kanskje det mest slående opus 1 som noen komponist har presentert seg med. Beethoven hadde studert Haydns klavertrioer inngående, og hadde et uttalt mål om å overgå dem. Trioen i G dur er kanskje den som minner mest om pappa Haydn, med et gjennomgående godt humør og en lekende omgang med kompositoriske konvensjoner. Og selv om opus 1 var en slående suksess skulle det gå 14 år før Beethoven returnerte til denne besetningen. Etter fullførelsen av Pastoralesymfonien ga Beethoven seg i kast med sitt opus 70. Trioen i D dur er kjent under navnet Geistertrio (Spøkelsestrioen). Opphavet til kallenavnet er ukjent, men man ser det ofte som en refleksjon av stemningen i den langsomme satsen i verket.
+ Max’ eneste klavertrio
Sir Peter Maxwell Davies (1934) regnes som en av de fremste komponister i vår tid, og ble i 2004 utnevnt til Master of the Queen’s Music i Storbritannia. Hans verkliste inkluderer blant annet suksessfulle operaer, balletter og åtte symfonier. De senere årene har han konsentrert seg om kammermusikk, og han har skrevet sin hittil eneste klavertrio «A Voyage to Fair Isle» til Grieg Trio, som også urfremførte den under Glogerfestivalen i 2003. Stykket er inspirert av en reise til en liten øy utenfor Orkneyøyene (komponistens hjemsted) og en musikkfestival som fant sted der ute.
Grieg Trio
Beethoven+ er den største satsningen noen skandinavisk kammermusikkgruppe har initiert. Alle Beethovens klavertrioer fremføres sammen med nyskrevne verker for besetningen både på konserter og CD. I sesongen 2002-03 ble serien gjennomført bl. a. i Wigmore Hall, og i 2005 var arenaen Konzerthaus Berlin. I 2004 overtok Grieg Trio som kunstnerisk ansvarlige for Stavanger Internasjonale Kammermusikkfestival, og samme år ble trioen tildelt Spellemannprisen for sin innspilling av Dvoraks komplette klavertrioer. Vebjørn Anvik (piano), Sølve Sigerland (fiolin) og Ellen Margrete Flesjø (cello) befester sin unike kunstneriske posisjon med denne utgivelsen.