Volum 3 i serien med Beethovens samlede musikk for orkester er klar fra Det Svenske Kammerorkester og deres sjefsdirigent Thomas Dausgaard. Beethovens klaverkonserter er edelstener i den klassiske klaverlitteraturen, og Boris Berezovsky er et fenomen.
Utformet av en virtuos orkesterbehandler og pianist
På samme måte som Mozart skrev Beethoven briljante klaverkonserter som ble oppført med ham selv som solist. Hensikten var å markedsføre seg selv som komponist/pianist. Da han kom fra det provinsielle Bonn til metropolen Wien i 1795, var det av største viktighet å kunne fremvise mesterskap både som utøver og komponist. Inntil Beethovens hørsel begynte å svikte, var det nettopp som en gudbenådet komponist og pianist han la Wien for sine føtter.
Boris Berezovsky
Det ligger altså i sakens natur at disse klaverkonsertene er komponert både for å vise kompositorisk mesterskap og for å vise hva en virkelig trollmann kan hente ut av klaveret. Den russiske pianisten Boris Berezovsky (f. 1969) er en slik trollmann. 21 år gammel gikk han hen og vant gullmedalje i 1990 International Tchaikovsky Competition, Moskva. Hans bakgrunn er solid forankret i den store tradisjonen av russiske klavervirtuoser, og selv er han anerkjent som en musiker med unik innsikt og sensitivitet. Med London som base er han solist med de beste orkestre og dirigenter over hele verden, inkludert New York Philharmonic/Kurt Masur og St. Petersburg Philharmonic/Juri Temirkanov.
Berezovsky og Dausgaard finner hverandre til gangs i denne musikken. De overrasker, utfordrer og leker seg gjennom Beethovens landskap, i sann musikantisk ånd. Resultatet taler for seg selv.
Det Svenske Kammerorkester/Dausgaard/Berezovsky turnerer i Tyskland med dette repertoaret 21 mars — 2 april 2001