Velkommen til Norges nye orkester – 1B1 Han er en norsk fiolinist i toppklasse, han har spilt i Det Norske Kammerorkester under Iona Browns ledelse og i Oslo Filharmoniske Orkester ledet av Mariss Jansons. Han har vært gjesteleder for Scottish Chamber Orchestra og Camerata Salzburg. Han har jobbet i hele Skandinavia og Europa, og har bidratt i karrierene til utallige kolleger. Men på et tidspunkt får denne fiolinisten noen uvanlige ideer. I takt med en stadig voksende kjærlighet til musikken,…
Velkommen til Norges nye orkester – 1B1
Han er en norsk fiolinist i toppklasse, han har spilt i Det Norske Kammerorkester under Iona Browns ledelse og i Oslo Filharmoniske Orkester ledet av Mariss Jansons. Han har vært gjesteleder for Scottish Chamber Orchestra og Camerata Salzburg. Han har jobbet i hele Skandinavia og Europa, og har bidratt i karrierene til utallige kolleger.
Men på et tidspunkt får denne fiolinisten noen uvanlige ideer. I takt med en stadig voksende kjærlighet til musikken, begynner han å bli opptatt av med de aksepterte orkesterrutinene. Han snubler over en teori: At folks frykt for å gjøre feil ødelegger for deres ønske om å skape nye ting, ved å kvele sulten og nysgjerrigheten. Han oppdager den uhemmede gleden i det beste av rock- og popmusikk, og inspireres av disse sjangernes kommunikative instinkter og lidenskapelige støttespillere. Han ser at hvis klassisk musikk skal klare å overleve er det nødvendig med folk som ønsker å spille sammen – som trenger å spille sammen.
Så vår fiolinist gjør noe med saken. Han setter sammen en gruppe bestående av 70 fremragende musikere fra Stavanger, Bergen og Kristiansand – profesjonelle og studenter. Hver enkelt plukket ut basert på deres ønske om å lære, en vilje til å arbeide og en lidenskap for musikk i alle former. Ut av denne gruppen danner han et nytt orkester, med en ny holdning og en ny lyd. Feil er tillatt – fordømmelse og hierarkiske strukturer er ikke. Utdanning underbygger alt orkesteret gjør – i videste forstand.
Fiolinisten er Jan Bjøranger, og orkesteret er 1B1 – oppkalt etter distriktet i Stavanger som nå kan skryte av det fineste konserthuset i Norge. Helt fra ensemblets første offentlige opptreden i 2008, er kjennetegnene lett hørbare: en tett, jevn klang med innslag av perlende ‘fizz’ og en merkbar følelse for rytme – for groove. Aldri, bestemmer Bjøranger, skal ønsket om å uttrykke følelser bli ofret på perfeksjonens alter – om nå musikken er av Vivaldi, Mozart, Sjostakovitsj eller Reich. Med inspirasjon fra rock, jazz og verdensmusikere, fjernes alle notestativ på konserter der det er mulig – og eliminerer dermed barrieren mellom artister og publikum.
I dag skiller fortsatt 1B1 seg ut fra alle andre orkestre i Norge. En uke fremfører de en skjelsettende versjon av Händels Messias med elever på videregående skole som knapt har hørt et orkester før, og slett ikke sunget med ett. Uken etter møter 1B1 gatedansere i Manhattan på New Yorks River to River-festival. De spiller nå inn for plateselskapene Simax Classics og BIS. Hele veien stråler 1B1 av energi, oppdagelse, respekt og samarbeid. Der det er mulig samarbeider de også med nysgjerrige utøvere og tenkere, eller andre inspirerende personer. I tiden som kommer vil komponistene Peteris Vasks og Chiel Mejerling også ta del i det som skjer.
I sitt sjette år bidrar ikke bare 1B1 til å endre kulturlandskapet i Stavanger, men hele den klassiske musikkverdenen. Nå er det ikke bare orkesteret som er nytt; men publikum også. Velkommen til deres nye orkester, Norge: En verden av oppdagelser kommer din vei.
Juli 2014
Clemens Hagen + 1B1: Haydn Cello Concerto in C, Mozart Sinfonia Concertante
1B1Holberg Variations
1B1Bach and Telemann concertos for Viola and Bassoon
1B1