Drømmende, eksotisk og egenartet. Geirr Tveitt fortsetter å overraske og glede med ‘nytt’ materiale – 30 år på overtid.
Mysteriet Tveitt
Ikke noe i Norsk musikkhistorie er innhyllet i så mye mystikk og forvirring som Geirr Tveitt (1908-1981) og hans verkliste – katalogen teller over 250 opus. Brannen på familiegården i 1970 skal ha fortært det meste av hans musikk. De siste årene har det dukket opp tidligere ukjente kopier av flere verk fra Tveitts hånd. Tor Johan Bøen har rekonstruert notemateriale for kammerbesetning for denne utgivelsen, musikk som lar oss møte Tveitt på sitt mest maleriske.
Frå ei reisedagbok
Dette er kanskje litt uvanlige toneganger fra Tveitt – med klare stiltrekk fra Middelhavslandenes tradisjonsmusikk. For strykekvartett, men skrevet i suite-form med 8 satser der titlene er beskrivende som Via Appia, Stjernehimmel over Sahara osv. Originalpartituret til dette verket er, som så ofte med Tveitt, forsvunnet. En av satsene i verket har Bøen rekonstruert fra et gammelt NRK-opptak. Og ja; coverbildet er av Geirr Tveitt – på dromedar-rygg i Afrika!
Husguden – ballettmusikk om konfliktene mellom den gamle og den nye tid
I årene like før 2. verdenskrig var Tveitt svært produktiv, blant annet med musikk til to gigantiske balletter (deriblant Baldurs Draumar) og én opera. Til 1956 fikk han bestilling fra Festspillene i Bergen på en ny ballett, Husguden. En kammerbesetning var alt budsjettet for denne friluftsballetten kunne romme. Tveitt eksellerer i bruken av norske danseformer som halling, rull, springar og gangar i denne balletten i 12 scener.