Hovedtemaet, med tekst fra Schillers ’Ode til gleden’ i den siste satsen av Beethovens niende symfoni kunne knapt vært mer kjent enn det er i dag. På denne tiende utgivelsen i sin serie med Beethovens komplette orkestermusikk lar Thomas Dausgaard og det Svenske Kammerorkesteret tennene synke inn i den mest velkjente av alle symfonier. Resultatet er både forfriskende, opplysende og engasjerende.
Skandinavisk élan
Thomas Dausgaard og Svenska Kammarorkestern, med den briljante Boris Berezovsky som solist i klaverkonsertene, har mottatt priser og fremragende kritikker for sin serie med Beethovens komplette orkestermusikk. På denne utgivelsen bidrar også ledende vokalsolister fra Sverige og Danmark, pluss DR Vokalensemble og Kor – og deres fremførelse av Korsymfonien bringer serien til et nytt høydepunkt.
Den niende symfonien
Den niende var Beethovens første symfoni på over 10 år. Originaliteten i Beethovens skaperverk behøver knapt understrekes, ei heller den innvirkning dette verket har hatt på senere komponister. Selv om inkluderingen av vokale elementer ikke har blitt standard i den symfoniske formen, har store symfonikere fra Mendelssohn til Mahler og Sjostakovitsj likefullt tatt med seg bruken av tekst i symfonisk musikk – også for å klargjøre en programmatisk eller filosofisk intensjon for lytteren.
Die Weihe des Hauses og Gratulations-Menuett
Gratulasjonsmenuetten ble opprinnelig skisset som en sats i den planlagte Tiende Symfonien, før Beethoven bestemte seg for å bruke den som en hyllest til sin impresario Hensler. Beethoven forsøkte uten hell å få verket trykket, det ble først tilgjengelig i 1833. Die Weihe des Hauses ble presentert som enkeltstående overtyre på den berømte konserten 7. Mai 1824 i Wien, der den niende symfonien hadde sin urpremiere.