Den 2. februar er det duket for release av Liv Andrea Hauge Trios første studioalbum, «Ville blomster». Trioens første plate, “Live from St. Hanshaugen,” ble innspilt i Livs stue, kun en uke etter at de begynte å spille sammen, mens “Ville blomster” derimot, representerer resultatet av et år med hyppig turnévirksomhet, øving og studiotid. Trioen har utviklet sitt eget uttrykk, som gir rom for utforskning og improvisasjon. Tittelen “Ville blomster” symboliserer den ville og improviserte siden av musikken deres, og de vakre og enkle melodiske elementene (blomstene) som skiller seg ut.
Plata er spilt inn i Athletic Sound i Halden sammen med Dag Erik Johansen i mai 2023. Mye av musikken var skrevet like før og låtene på albumet varierer fra drivende, fengende låter inspirert av pianister som Keith Jarrett og Brad Mehldau, til mer melankolske, luftige komposisjoner som Vår og Ødemarka. Om skriveprosessen sier Liv: «Alle låtene, for utenom Ødemarka og Du og jeg, baby, er skrevet hjemme i leiligheta mi midt i sentrum av Oslo. Jeg liker å åpne vinduene og høre på livet utenfor, og sitte bak pianoet alene i timesvis og lete en etter en idé som har en tydelig karakter».
Fremover har trioen mange planer. Allerede dagen etter albumslipp så spiller de på åpninga av Bodø24 sammen med Arktisk Filharmoni og tre vokalister. Senere i februar skal de på slippturné, og i sommer skal de spille på ulike festivaler, samt konserter i utlandet. De er også valgt ut som eneste jazzband til å delta på Northern Expo 2024.
Liv, som har erfaring med at å spille inn improvisert musikk i studio kan være utfordrende, fikk en meget positiv opplevelse i Athletic Sound i Halden. Liv forteller:
«De tre dagene i Halden var inspirerende, kreative og vi hadde tid til å utforske og å leke oss i studio. Vi hadde bestemt oss på forhånd for å ikke ta for mange takes av hver låt, det kan være tungt å spille solo igjen og igjen på samme parti, og dette gjorde at vi var fokusert fra første take, i tillegg til at vi fikk tid til å leke og teste ut ulike ting. Et resultat av dette er sporet «Du og jeg, baby», som er en fri improvisasjon.
Det hjalp nok også at vi har spilt så mye sammen det siste året, samtidig som jeg skrev mye ny musikk som var helt fersk da vi gikk i studio. En blanding av trygghet oss musikere i mellom, og friskt materiale gjorde at dette ble min mest positive studioerfaring så langt.»
Tittelen «Ville blomster» er også en referanse til naturen. «Det blir viktigere og viktigere å ta vare på det uberørte og ville, og det første sporet beskriver en slags drøm om at man skal finne et uberørt område med ville blomster hvor naturen ikke står i fare for å bli ødelagt. På samme måte som naturen er et fristed for oss, ønsker vi at musikken på denne plata skal være et fristed for de som lytter.» – Liv
Trioen ble dannet i forbindelse med at Liv Andrea Hauge ble valgt som Norges representant på det europeiske jazzprogrammet Footprints i 2021. Hun inviterte August og Georgia til å bli med på turnéen i Slovenia og Ungarn i 2022, og det var slik trioen ble født. De tre musikerne, som tidligere ikke kjente hverandre, fant umiddelbart en gnist av kjemi og har siden spilt sammen og utviklet sitt eget unike uttrykk.
Liv Andrea Hauge (f.1995) er en oslobasert musiker, opprinnelig fra Mosjøen i Nordland. Hun har studert jazzpiano ved Norges Musikkhøgskole, og har tross sin unge alder og karriere satt merke etter seg med Kongle Trio (med Veslemøy Narvesen på trommer og Øystein Skjelstad Østensen på bass), og Laydbird Orchestra. I 2022 ga hun ut albumet «Live from St.Hanshaugen» med trioen Liv Andrea Hauge Trio, spilt inn i Liv sin stue. Albumet ble omtalt som et av årets beste norske jazzplater. I 2023 ga hun ut albumet «Hva nå, Ekko?» på Odin, sammen med Marte Eberson, Ragnhild Moan, Signe Emmeluth, Torstein Lavik Larsen, Fredrik Luhr og Andreas Winther. Denne musikken var et bestillingsverk av Festspillene Helgeland, og var sommeren 2022 på turné med besøk på Kongsberg Jazzfestival, Oslo Jazzfestival og Hemnesjazz. Albumets andre singel «Again» ble i Dagsavisen omtalt som «en kanditat til Årets låt i en mer rettferdig verden.»