Sundstøl skriver følgende om sin nye utgivelse:
“Onkelen min var en rastløs gutt i Halden på slutten av sekstitallet. Han droppet ut av skolen og dro til sjøs, som mange gjorde på den tida. Onkel var dyktig til å skrelle poteter, og fikk etter hvert hyre på fruktfraktebåten M/S Kingfisher. Der jobbet han i flere år mens han steg i gradene i passe tempo. Arbeidet tok ham til stadig sydligere strøk, blant annet fraktet båten bananer fra Kingston til havnene i Baltimore og Brooklyn. Da onkel, en gang utpå syttitallet, ikke lenger var en ung og blek førstereisgutt, men en erfaren og brunbarket sjømann med et uutgrunnelig blikk, bestemte han seg plutselig for å dra hjem. Han kom til Halden med to svære skipskister som han hadde stappet med sine særinteresser. Den ene: eksotiske damesko. Onkel åpnet butikken Hi Heels!; en forretning med fokus på salg av disse.
Den andre kista var full av LP-plater.
Da min musikkinteresse våknet til liv noen år senere, var det delvis fordi onkel ved flere anledninger hadde hvilt sitt uutgrunnelige blikk på meg, for så å lede meg bort til kista for å se. Lenge var det nok å bare se. Platecovrene hadde glorete farger, flotte damer, speisa hårfrisyrer, rare planter… Såntno’ hadde vi ikke i Halden. Da jeg ble 16 fikk jeg overta alle disse platene. I tillegg til førsteutgaver med amerikanske artister og band som Rick Derringer, Allmann Brothers og Jerry Lee Lewis, og franske Serge Gainsbourg, inneholdt samlingen en mengde Jamaicanske skiver med blant andre Lee Perry & The Upsetters, Augustus Pablo, Max Romeo, The Aggrovators og King Tubby. Disse platene har inspirert denne nye plata, The Studio Intim Sessions, Vol.1.
Jeg har alltid prøvd å lage noe eget. Lage musikk som er min egen favorittmusikk, eller egentlig musikk jeg aldri har hørt maken til. Jeg ville lage en plate uten å tenke. Denne gangen synes jeg at jeg fikk det til.
De fire første platene mine har det til felles at de kommer fra et sted over beltestedet. Denne plata, derimot, kommer fra et sted under beltestedet.
Det var aldri meningen å lage en reggae-plate. Kan hende er det ikke det heller, mer ambient raga-country over reggae-beats. Jeg spiller først og fremst amerikansk pedalsteel og indisk shankar-gitar, men her spiller jeg også en del bass, perkusjon og keyboard selv.
Studio Intim-navnet henspiller på at vi, i vår spede begynnelse, delte bygning med et heller tvilsomt massasjeinstitutt. Helt siden 1997 har vi laget plater under dette navnet. Takket være min manglende tekniske begavelse og innspillingsrommenes begrensede akustikk, har Studio Intim alltid hatt en særegen lyd.
Over en tomåneders periode i vinter trommet jeg sammen en gjeng musikere fra flere musikalske leirer til onsdagstreff i studioet. Vi skrev og spilte inn én låt hver gang. Maria Due, Lars Horntveth, Håkon Brunborg, Jarle Berhoft og Hans Hulbækmo har jeg aldri spilt med før, mens Daniel Sandén Warg, Audun Erlien, Erland Dahlen og Nikolai Hængsle er gamle kjente som heldigvis spiller opp gjentatte ganger.»
- Gem. Raga Reggae!
- Dogg. Jeg pleier noen ganger å ha med en coverlåt på platene mine. Denne gangen forsøkte jeg å spille inn Ornette Colemann’s Lonely Woman. Det fikk jeg ikke til. Jeg laget denne Slektskapet er kanskje ikke åpenbart. Daniel Sandén Warg bidrar med feler og munnharpe.
- Snik. Her gjør jeg min debut som harpist. I forbindelse med at Oslo-operaen flyttet fra Youngstorvet til Bjørvika, fikk jeg kjøpe den store harpen de hadde stående. Nå kom den til sin rett.
- Jekk. I 2009 var jeg i India sammen med folkemusiker Daniel Sandén Jeg studerte Shankar-gitar med dr. Kamala Shankar. Gitaren spilles som en vestlig slidegitar/dobro, men den har understrenger som klinger med. Akkurat som på sitar eller hardingfele. Jeg har alltid brukt Shankar-gitaren på platene mine. På The Studio Intim Sessions, Volum 1 er den med på absolutt alle låtene. Ofte i samspill med National- og pedalsteel-gitaren.
- C’est vide en ville. Denne over ni minutter lange låten ble til i Undergrunnen mellom Punjab og Paris.
- Whole må vel være det nærmeste jeg har kommet til å lage vanlig Det er en veldig positiv låt. Man kan kanskje si at den er inspirert av Genesis. Sen Genesis.