Qvenild og Nilssen kommer henholdsvis fra Kongsberg og Skien, og SKRIM («Norges minste (men kanskje mest sjarmerende fjellområde» – visitskrim.no)) knytter disse stedene sammen.
Ikke så mange vet dette, men veien fra Skien til Kongsberg er bare 4 mil… Vel og merke hvis du starter på Ravalsjø og tar den Gamle Kongeveien videre over til Skien. Kanskje er det denne forbindelsen som gjør samspillet i improvisasjons-duoen SKRIM bestående av de markante jazzutøverne Gard Nilssen (fra Skien) og Morten Qvenild (fra Kongsberg) magisk, originalt og intuitivt? Kanskje duoens navn er et bilde på en gammel tradisjon der folk gikk over SKRIM for å unngå innavl og sturinga i hjembygda? Turen over SKRIM gav friskt blod, nye retninger og ny genetikk.
Går du over SKRIM, har du hele tiden et godt blikk på fjellet Styggemann. Det er noe mytisk over dette fjellet. Det er vilt og bratt, gaupa lusker rundt men samtidig er området tilgjengelig for den jevne turgåer. Man kan gå på krokete stier, drømme seg bort, gjemme seg i en av Ælj-Johansens gamle huler, oppdage sjeldne orkidéer eller det krystallklare grønne kalkholdige vannet i Lille Lauarvann…
På SKRIM finner du også Firemannskollen – det låter litt hemmelighetsfullt. Handler det om de fire Milorg-gutta som søkte tilflukt der oppe da de ble forfulgt av tyskerne? Eller kanskje om de fire vandringsmennene som frøs ihjel på toppen en iskald vinternatt i det herrens år … Eller handler det om at SKRIM utvidet med stjernegjestene Stian Westerhus (gitar/elektronikk) og Ståle Storløkken (orgel/elektronikk) i anledning Gard Nilssens residency på Moldejazz i 2019?
Disse fire improviserende musikalske vandringsmennene gikk altså i studio, eller ut på tur om du vil. De gikk på krokete stier inn i et vilt musikalsk landskap som du garantert aldri har hørt før. Ekspedisjonen besøker med stor risiko bratte fjell, krystallklare kilder og lyden av Akihabara, stedet i Tokyo der man kan kjøpe all verdens elektroniske duppeditter.
SKRIM utforsker et område der den uvørne og noen ganger vakre improvisasjonsmusikken møter en oppstykket, brokete, noen ganger klumpete og andre ganger lekker og dansbar rytmisk verden. På SKRIM sin krokete sti finner du sci-fi elektronikk, tombola på månen, pianoer fra 70-tallet, løpende arpeggiatorsynther fra 80-tallet, en vill dynamikk, trommemaskiner og gamle trommesett, friksjon, flyt, skitten bass, riff, hammondorgel, energi, mørke, glede og råttenskap; det er som om BladeRunner eller monsteret fra Stranger Things eller gaupa fra SKRIM tar bolig i orkesteret.