Akkurat når er det lyd blir til musikk, og musikk til lyd? Den velrennomerte europeiske impro-kvartetten Dans les arbres – tre nordmenn og en franskmann – har som mål å utforske grenselandene mellom disse motstridende ytterpunktene. Ved å viske ut skillet som separerer den ene fra den andre, finner de musikk i lyd, og lyd i musikk, gjennom vakre, spontane og taktile komposisjoner. I konsertsammenheng utviser kvartetten voldsom presisjon, til tross for roterende kombinasjoner av utøvere og instrumenter. Bredden i lydpaletten, med modifiserte lyder som nikker både i retning John Cages modernisme og nåtidens teknologiske piping og summing, navigerer lytteren trygt gjennom ulendt terreng, til en mystisk og medrivende destinasjon.
Dans les arbres
Dans les arbres’ samlede erfaring både i studio og på scenen er betydelig, med røtter mange år bakover i tid. Ivar Grydeland og Ingar Zach dannet en duo ved millenniumskiftet og stiftet samtidig labelen Sofa. I 2004 ble duoen utvidet til kvartett med Christian Wallumrød og Xavier Charles, og deretter fulgte to kritikerroste album på ECM – debuten Dans les arbres (2008) og oppfølgeren Canopee (2012). Sistnevnte ble sågar nominert til Nordisk råds årlige musikkpris. I samme periode spilte bandet over 120 konserter på fire kontinenter. Musikerne er også velkjente fra egne soloprosjekter og andre bandkonstellasjoner: Ivar og Ingar spiller sammen i Huntsville; Ivar gitt ut to soloalbum på Hubro, som også er labelen til Huntsville, og Ingars duo Labfield. Wallumrød har samtidig gjort karriere med sitt egne Christian Wallumrød Ensemble, i tillegg til flere sideprosjekter, og Xavier Charles’ diskografi inkluderer et utall innspillinger, som solist, bandleder og sidemann.
Elektroakustisk
Nå er Phosphoresence, kvartettens tredje album klart, og her beveger de seg vekk fra forgjengernes akustiske, improviserte kammermusikk, i retning et mer blandet uttrykk med mer bruk av elektronisk prosessering, forsterkere, og sampling, samtidig som det unike uttrykket til Dans les arbres ivaretas. Innspilt i «skogsstudioet» Isitart på den svenske landsbygda, er det lett å forestille seg Phosphoresence, som en mer avslappet og idyllisk produksjon, men det er ikke nødvendigvis tilfelle. De fire komposisjonene/improvisasjonene som utgjør albumet kan være både nervøse og urovekkende i det ene øyeblikket og trøstende ‘ambient’ i det neste. Samtidig fungerer musikken også godt i bakgrunnen, som en slags ‘edgy’ heismusikk. Tydeligheten i lydbildet, takket være miksen (av Johnny Skalleberg) og mastringen (av Helge ‘Deathprod’ Sten), er spesielt viktig for dette verket, da de bidrar til å skape en nesten tredimensjonal dybde og transparens til lyden – noe som også underbygger spenningsforholdet mellom de akustiske og elektroniske elementene. Alt dette tatt i betraktning, det viktigste med Phosphoresence er hvor mesterlig de fire medlemmene håndterer formatet – kollektivet de har utviklet seg til å bli – intenst fokuserte og trygge på egen identitet, som en ydmyk supergruppe. Sammen lager de kontemporær musikk, ulik alle andre, med lyder- og lydbilde som er umiskjennelig dem: Dans les arbres lager Dans les arbres-musikk av Dans les arbres-lyder. Det er i det hele tatt litt av en prestasjon.
Turné
16. februar: L’Église Saint Maximim/Fragment – Metz, France. 17. februar: Les temps du corps – Paris, France. 18. februar: Muma – Le Havre, France 19. februar: Penn Ar Jazz – Brest, France. 28. mars: Blow Out/MIR – Oslo, Norway. 30. mars: Playdate/Landmark – Bergen, Norway. 31. mars: TBA – Antwerpen, Belgium (dobbel bill m/Ruben Machtelinckx) 2. april: Museum Dhondt Dhaenens – Deurle, Belgium (dobbel bill m/Ruben Machtelinckx) 3. april: De Ruimte – Amsterdam, Holland. 8. april: Non-Figurativ Musikk – Tønsberg, Norway.