Trommeslager Øyvind Skarbøs trio Bly de Blyant med av den islandske gitaristen Hilmar Jensson og den Brooklynbaserte muliinstrumentalisten Shahzad Ismaily (Marc Ribot, Will Oldham, John Zorn) fikk strålende anmeldelser for sitt eventyrlystne debutalbum ABC. Det britiske magasinet Prog skrev at det var et “subtilt album, som ikke nektet seg selv noe i sin soniske palett.” Rock A Rolla beskrev albumet som “en spennende samling musikk som tar stadig nye fomer – åpen og full av potensiale.”
Likheter og forskjeller
En viktig likhet mellom ABC og Hindsight Bias er den fordomsfrie holdninga til å blande og hente inntrykk fra forskjellige sjangere. Trioen henter referansar fra alle kanter, og synes å helt uhemmet blande sammen det de vil. Den store forskjellen ligger i materialet. ABC var en ganske fragmentarisk plate, med mange korte låter. Mye var basert på små skisser og store deler av albumet ble improvisert frem i studio. «Med Hindsight Bias hadde jeg lyst å lage et mer helhetlig album, med færre og mer konsise låter.» sier Skarbø. «Jeg komponerte nytt materiale og bearbeidet ting fra arkivet med dette i bakhodet.» Når trioen møttes før innspillingen hadde Skarbø 6 låter med ganske ferdig utarbeidede arrangementer klart. «Selv om jeg har skrevet nesten all musikken (to av stykka er improviserte), så hadde det bare forblitt statiske skisser, om ikke Shahzad og Hilmar hadde blåst personlig liv i dem.»
Troverdig eklektisme
På tross av sin frilynte ekletisme klarer å holde på en troverdighet i alt de gjør; om det er proginspirert instrumentalrock (Michael Jackson Pollock , groovy vridd instrumentalsoul (Westkreutz) eller disko med banjo (Laura). Dette er et band som er «på hjemmebane» samme hvilket innfall de velger å følge.