På sitt tredje album går gitar-, bass-, og trommtrioen Monkey Plot elektrisk igjen etter i flere år å ha rendyrket et helakustisk uttrykk. Musikken oppleves fortsatt som intim men bandets røtter i rocka improvisasjonsmusikk skinner klarere gjennom nå.
Kjellerstuemusikk
Bandets akustiske musikk var musikk for små rom – stuemusikk. På det nye album har de forflyttet seg til kjellerstua. Musikken kler fortsatt små rom godt, men volumet er høyere og energien annerledes. Men mer enn støyende og høyrøstet rockeklubb-impro har bandet nå kommet frem til et slags slentrende og tilstandspreget uttrykk, som de er ganske alene om. Gjenkjennelig og nytt. Utfordrende, men tilgjengelig.
Monkey Plot har blitt beskrevet som fornyere av norsk improvisasjonsmusikk, og improvisasjon er fortsatt verktøyet de bruker for lage musikk. Materialet på «Here I Sit, Knowing All Of This» har sakte blitt gravet ut gjennom flere års samspill og improvisering. Bandet har turnert flittig i Europa og Sør-Amerika det siste året, og det store antallet konserter har åpenbart tatt samspillet til et nytt nivå. Monkey Plot slapp i 2013 sitt første album "Løv og lette vimpler" på plateselskapet Gigafon. Året etterpå ble de kåret til «årets norske jazzmusikere» og vant et stipend fra Gramo.
Den svenske poeten Pär Thörn har samarbeidet med trioen på en rekke konserter og på en kassettutgivelse. Han leser sitt eget dikt på sporet «Kalla Handen» på albumet.
«Here I Sit, Knowing All of This» ble innspilt analogt i Athletic Studio i Halden, og senere mikset av Jørgen Træen i Duper Studio i Bergen.