• Kallevåg_Amerikabåten
  • Photo: Erlend Berge

Amerikabåten – Trond Kallevåg

1. Første amerikabrev (1:33)
2. Amerikalinjen (3:13)
3. Fargo (4:28)
mer…
4. Høvding (4:00)
5. Ørkenen Sur (3:21)
6. Québec (5:02)
7. Kvekerne (4:00)
8. Enveisbillett (4:49)
9. Siste amerikabrev (1:10)

Trond Kallevåg: guitar and pedal steel guitar Daniela Reyes: accordion and guitar Selma French: violin, hardanger fiddle, guitar and vocal on “Enveisbillett” Håkon Aase: violin, guitar and harmonium Jo Berger Myhre: bass guitar Ola Øverby: drums and musical saw

Sammen med et stjernelag av musikere drar gitaristen og komponisten Trond Kallevåg til sjøs, og utforsker historier og mystikken rundt det norsk-amerikanske og en tid da Nordmenn selv var flyktninger.

kr 179

Clear selection
Musikkvideo for dette albumet

Sammen med et stjernelag av musikere drar gitaristen og komponisten Trond Kallevåg til sjøs, og utforsker historier og mystikken rundt det norsk-amerikanske og en tid da Nordmenn selv var flyktninger.

Les mer

Etter suksessen med sine to kritikerroste utgivelser, “Bedehus & Hawaii” (2019) og “Fengselsfugl” (2021), er Trond Kallevåg tilbake med sitt etterlengtede tredje album, “Amerikabåten”. På den ene siden er platen innom kitsch, snø og rosemalerier, som like gjerne kunne vært musikken til en spagettiwestern eller god gammal Cohen-brødrene-film. På friskt vis utforsker også platen et slags skjæringspunkt mellom Norsk og Amerikansk folkemusikk.

Albumet inkluderer blant annet Daniela Reyes på trekkspill og Selma French på Hardingfele, som begge er talentfulle og fremadstormende soloartister. Han har også fått med seg Fieh-trommeslager Ola Øverby, fiolin-virtous og multiinstrumentalist Håkon Aase og bassist Jo Berger Myhre, kjent fra blant annet bandet til Nils Petter Molvær.

««Amerikabåten» er en utforskning av min dype beundring og fascinasjon for den amerikanske kulturen, samt den store drømmen og livet ombord Amerikabåtene som fraktet så mange nordmenn over til Amerika helt frem til midten av 1900-tallet. En tid da sjøen var eneste reisealternativ. Mange opplevde sjøen som et liberalt fristed hvor man turte å være seg selv uten datidens konformiteter. Overfarten hadde en hypnotisk tiltrekningskraft på individualistene og de som ikke passet inn, ofte de nyreligiøse og lovløse.

Besteforeldrene mine kunne fortelle historier om flere nære slektninger som drog over til Amerika og aldri kom tilbake, som regel individualistene og de rastløse. Det var ikke uvanlig at nære slektninger drog til Amerika. Dette skapte kulturelle forbindelser, spesielt langs norskekysten der jeg vokste opp.»

“Amerikabåten” spinner videre på de konseptuelle tankene og ideene fra Trond Kallevåg sine to tidligere Hubro-utgivelser “Bedehus & Hawaii” (2019) og “Fengselsfugl” (2021) som begge var inspirert av egenopplevde livshendelser og møter med miljøer som står ved siden av det etablerte. På platene introduserte Trond oss for en musikalsk verden som hentet inspirasjon fra norsk bedehusmusikk, skillingsviser og fengselsviser. På sporet trakterer Trond for første gang pedalsteel gitar på egen solo-utgivelse; etter to Hubro-utgivelser hvor Hubro-kollega Geir Sundstøl fikk dette oppdraget. Som ved forrige to plater har Trond komponert og mikset all musikken selv, som er en stor del av hans kreative arbeid.

Trond Kallevåg har på få år etablert seg som en særs original og viktig musikalsk stemme i sin generasjon musikere i Norge i dag. Anmeldere har hyllet musikken for sitt ærlige og lyriske instrumentale uttrykk som på originalt vis blander alt fra vestnorsk melodisk nøysomhet til amerikansk folk og Americana.

Hans hubro-debut «Bedehus og Hawaii» var inspirert av de mange somrene han tilbrakte hos sine besteforeldre på Bømlo, hvor bedehuset og musikken var sentral. Likheten til polynesiske gitartradisjoner og bedehusmusikken og fascinerte Trond.

Trond ble fort lagt merke til etter av anmeldere og fikk blant annet to hele sider i Vårt Land dedikert til seg med tittelen «Den Nye Strengemusikken». Høydepunktet ble nådd da Bandcamp, utvilsomt en av verdens største og viktigste platformer for salg av musikk, kåret platen Bedehus & Hawaii til en av 15 beste internasjonale jazzutgivelser i 2019. I sin anmeldelse skrev de at det var «en av de nydeligste innspillingene som har nådd butikkhyllene i 2019.

Anmeldelser kom også på løpende bånd på trykk. Blant annet i Dagens Næringsliv – “Åpen Klasse av Høy Klasse”, Dagsavisen – “Klasse for seg”, Dag og Tid – «Kallevåg og Sundstøl er så avgjort på bølgelengde” og Vårt Land på to hele sider – “Den Nye Strengemusikken”. BBC radio lovpriste også platen og skrev – “It’s a lovely album all the way through».

Trond fulgte opp med utgivelsen «Fengselsfugl» (2021). På platen lot han seg inspirere av førstehånds opplevelser fra inni Oslo Fengsel hvor han jobbet med innsatte under pandemien samt gamle norske skilling- og fengsels-viser. Musikken kunne like gjerne vært det perfekte soundtracket til fengselsfilmen regissør Wim Wenders aldri lagde, tett i leia til Ry Cooder og Bill Frisell. Som flere utenlandske anmeldere har trukket paraleller til, både når det gjelder hans gitarspill, kompoisjoner og konsepter, som er med på å skape bilder hos lytteren. Platen fikk ikke mindre gode omtaler som «Bedehus & Hawaii». Blant annet trillet Dagsavisen, Nettavisen og Klassekampen alle femmere for albumet.

Trond bruker gitaren som et verktøy for å formidle sine musikalske ideer som ofte har sterkt melodisk fundament og historiefortellende kvalitet, men som fremdeles er åpne nok til at medmusikantene kan uttrykke seg uten problemer. Alt ser ut til å falle naturlig på plass, og det intime lydbildet føles nært og personlig på platen. “Jeg ønsket at musikerne skulle uttrykke seg uten å føle seg begrenset av musikken”, sier han.

Daniela Reyes |Håkon Aase |Jo Berger Myhre |Selma French |Trond Kallevåg

EAN : 7033662026586

Katalognummer:

Priskategori : CD,LP