«Årets mest spennende folkemusikkplate!» var lyden av en samlet presse etter debutplata ¨Frie Tøyler¨ i 2014, og Adresseavisen skrev: ¨Dette er musikk som treffer deg uansett om du er tilhenger av folkemusikk, rock eller blues¨. På debutalbumet satte Erlend Viken Trio seg fore å gjøre tradisjonsmusikken mer tilgjengelig for et større publikum, med hardtslående, nykomponerte låter i en leken tilnærming.
Uten å vike fra uttrykket eller målet, kommer de nå med en hyllest til tradisjonell slåttemusikk som Erlend har fra sine læremestre, musikerkollegaer og arkivopptak. Men det er på ingen måte et tradisjonelt lydbilde denne trioen søker. Musikernes sjangerbredde, lekenhet og utforskningstrang gjør at slåttene blir tatt med på reiser de ikke har vært med på før. Folkemusikken ligger nært og integrert i uttrykket. Slåttenes formspråk, tonalitet og rytmiske elementer rendyrkes og utforskes. Utfra dette skapes den unike bandsounden, hvor trioen fortsetter sin utforskning av møtet mellom det faste melodimaterialet og frie rom i musikken. Produsent Olav Torget har bred erfaring fra ulike sjangre, og har vært delaktig i arrangering og utforming av musikken. På flere av sporene bidrar han også som musiker, med det afrikanske instrumentet konting (n’goni).
¨Noe av det jeg liker best med tradisjonsmusikk er at den er sterkt knyttet til sosialt lag og dans. I folkemusikkmiljøer er det kultur for å møtes å spille, synge og danse, uten å ha planlagt noe av musikken på forhånd. Det er en måte å henge ut på.Noen av mine sterkeste musikalske minner er uformelle møter mellom profesjonelle og amatører, folk fra forskjellige sjangre og med instrumentsammensetninger som sjelden- eller aldri er å høre på en konsertscene¨. – Erlend Viken
Den nye plata gikk lenge under arbeidstittelen «Gammelt ræl», som av åpenbare grunner ble forkastet. Men i visse kretser er «gammelt ræl» nært beslektet med kjærlighet. I hvert fall i Erlend Vikens verden. Til tross for – eller kanskje helst på bakgrunn av – sin utforskningstrang, er Erlend også i største grad en klassisk folkemusikknerd. Han har gravd i arkivene, finstudert buestrøk, tradisjonsområder og tonalitet, og ikke minst drukket kaffe og lært av læremestre som Håkon Høgemo (Vestlandet) og Tore Bolstad (Valdres). Slåttene på vanlig fele er Oppdalsslåtter som han har lært fra sin far.
BIO
Erlend Viken Trio har tidligere gitt ut albumene «Frie tøyler» (2014) og «Nykomlingen» (2017). For debutplata ¨Frie Tøyler¨ mottok de Folkelarmprisen i 2014. Dagens medlemmer består av ettertraktede musikere som har gjort seg bemerket på mange musikalske arenaer.
Erlend Viken har spilt med artister som Odd Nordstoga, Bigbang, Susanne Sundfør, Intebjørg Bratland, Erlend Ropstad, Mathias Eick Quintet, OnklP & De fjerne slektningene, og Majorstuen. Med Earlybird Stringband har han vært nominert til to Spellemannpriser, Erlend vant intro-folk 2012 som soloartist, og er A-klassespellmann på både vanlig fele og hardingfele, og i 2016 vant han fele klasse A på landskappleiken. Erlend har komponert bestillingsverk til flere store norske festivaler, senest verket Djupet til Ultima i 2020.
Marius Graff er en ettertraktet gitarist og multi-strengeinstrumentalist som opererer bredt innen sjangre som pop- vise- og folkemusikk. Han er vokalist, gitarist og komponist i kammerpop-ensemblet TeleGram. Han har jobbet med en rekke av landets fremste artister, for eksempel gjennom langvarige samarbeid med Marit Larsen og Lillebjørn Nilsen.
Sondre Meisfjord har gjort seg bemerket i band som Come Shine, Gjermund Larsen Trio, Hekla Stålstrenga, Urban Tunells Klezmerband og Trondheim Jazzorkester (med Pat Metheny). Han har jobbet og spilt inn plate med artister som Kari Bremnes, Odd Nordstoga, Aasmund Nordstoga, Anders Røine, Bruvoll/Halvorsen, Sissel Kyrkjebø, Kreg Viesselman m.fl.