• GRCD4414.jpg
  • GRCD4414_inlay_web.jpg

Ketil Bjørnstad: Ophelia´s Arrival/ Minotaurus – Ketil Bjørnstad

KETIL BJØRNSTAD: Descension · Jorick Tales · The Face · She Replied · Cermonial · Ophelia´s Arrival · She Replied Again · A Cretan Garden · Tauros Games · Consecration · Pasiphaes Search · Labyrintos · Minotauros Dream · Minotaurosmer… Variation · Human Minotauros · Finale

Ketil Bjørnstad

Utgivelsen Ophelia´s Arrival/Minotaurus presenter det som for mange er en ukjent side av det skapende mennesket Ketil Bjørnstads karriere.

kr 139

Sjanger: Electronic

Bjørnstads ballettmusikk

Utgivelsen Ophelia´s Arrival/Minotaurus presenter det som for mange er en ukjent side av det skapende mennesket Ketil Bjørnstads karriere. Bjørnstads elektroniske ballettmusikk fra åttitallet fremstår her i samlet og remastret utgave. Åttitallet var tiåret for keyboard-revolusjonen, og Bjørnstad fikk via ballettprosjektene anledning til å samarbeide med noen av Norges beste lyd-designer og synthesizer-programerere. ”Det var en teknisk revolusjon, men musikken sto alltid i sentrum. Og den dag i dag tenker jeg på all den kunnskapen lyddesignere som Alf Emil Eik, Geir Langslet og Kjetil Bjerkestrand kunne besitte. ” skriver Bjørnstad i omslagsteksten. ”Deres begeistring for nye lydlandskaper smittet over på meg. Jeg vil aldri glemme gleden ved å skape musikken på den måten.”
Ophelia´s Arrival/Minotauros gir et spennende innblikk i en fascinerende epoke i vår nære musikkhistorie, og ikke minst et møte med Bjørnstads melodisterke musikk i en ganske annen drakt enn mange av oss er vant til å høre den i.

Les mer

Utgivelsen Ophelia´s Arrival/Minotaurus presenter det som for mange er en ukjent side av det skapende mennesket Ketil Bjørnstads karriere. Bjørnstads elektroniske ballettmusikk fra åttitallet fremstår her i samlet og remastret utgave.

Ballettmusikk

I 1986 ba den norske regissøren Bentein Baardson Bjørnstad om å lage musikken til Hamlet, som var hans åpningsforestilling som sjef for Rogaland Teater. Denne musikken ble senere videreutviklet til balletten Ophelia’s Arrival som aldri ble oppført, men som utgjorde en del av trippelalbumet ”Three Ballets”. Dette ble utgitt av Cicada Records i 1987, sammen med Minotauros og Pianology (sistnevnte er nylig gjenutgitt på Hubro under tittelen Early Piano Music.)

Minotauros var den meksikanske ballettdanseren og koreografen Alejandro Mezas store ballett på Den Norske Opera og Ballett i 1987. ”Han hadde hørt min tonesetting av Aniara tidligere på åttitallet og ønsket seg et elektronisk lydbilde som også åpnet for et direkte samspill med musikere.” skriver Bjørnstad. Det meste av musikken ble innspilt på lydbånd, men i orkestergraven sto samtidig den norske jazzrockgruppen Lava og spilte opp mot det elektroniske utgangspunktet. Senere ble begge disse prosjektene mikset med tanke på en ren elektronisk utgivelse.

Ukjent Bjørnstad

Ophelia´s Arrival/Minotauros gir et spennende innblikk i en fascinerende epoke i vår nære musikkhistorie, og ikke minst et møte med Bjørnstads melodisterke musikk i en ganske annen drakt enn mange av oss er vant til å høre den i.
Stykket ”Jorick Tales” fra Ophelia´s Arrival har Bjørnstad tatt med seg videre i karrieren gjennom mange ulike prosjekter: ”Opprinnelig var dette et tema skrevet for solo piano. Senere har det gått gjennom mange faser og til slutt blitt et av de stykkene jeg har spilt oftest på konsert, både med The Sea, med Terje Rypdal som duo, og med meg alene på piano. I ettertid er det interessant å se hvordan ett og samme tema kan brukes i vidt forskjellige formater. ”

Imponerende merittliste

Ketil Bjørnstad må være en av Norges mest produktive kunstnere. Han har en imponerende merittliste og er prisbelønt både som forfatter, musiker og komponist. Så langt har han rukket å utgi runde 40 bokutgivelser, og nærmere 60 plater i forskjellige sjangere. Hans utgivelser på ECM og Universal har gitt musikken hans en voksende internasjonal tilhengerskare.

Utgivelsesdato:

EAN : 7033662044146

Katalognummer: GRCD4414

Priskategori : CD