“Folkemusikken vår er en unik kulturskatt jeg blir mer og mer glad i. Skapt av sterke tradisjoner, ført videre av ekte kjærlighet.” Med disse ordene åpner 22-årige Annbjørg Lien sin nye soloplate Felefeber.
Samklang av fele, gitar og orgel
Felefeber har blitt en akustisk plate med stor spennvidde i arrangementene, fra solofele til fullt band: Annbjørg Lien på hardingfele og nyckelharpa, Iver Kleive på kirkeorgel og svenske Roger Tallroth på gitar, oktavmandolin og bass-balalaika (sistnevnte kjent bl.a. fra gruppa “Väsen”). Steinar Ofsdal spiller også fløyte på et spor. Ønsket har vært å formidle et spontant livepreg med mye ornamentikk og den spesielle klangen av slåtter som spilles unisont. Fele, gitar og orgel er trolig en unik bestening i folkemusikksammenheng.
Myllargutens bruremarsj
Det mest kjente sporet på platen er kanskje “Myllargutens bruremarsj”, slåtten Myllaren skrev etter at kjæresten hadde stukket av med en annen. Da brudefølget gikk til kirke, satt han gjemt bak en stein og spillte denne melodien. Plata inneholder også “Knepphallingen”, “Elgskyttaren”, “Nordfjordhallingen”, og ikke minst den vakre “Felefeber”, komponert av Lien selv.
Lien bestemmer
Lien ga ut sin første soloplate da hun 16 år og arrangementene ble langt på vei gitt henne ferdigskrevet. På den nye platen var kravet at hun fikk bestemme alt selv, og slik ble det. Sin unge alder til tross er hun allerede for musikalsk veteran å regne, med allsidig erfaring fra TV og radio, konserter, plateinnspillinger og en rekke turnéer. Ålesundjentas navn har de siste par årene først og fremst vært knyttet til Bukkene Bruse, folkemusikktrioen som i kraft av å være OL-musikere satte norsk kultur og musikk på kartet.