Ketil Bjørnstad gir oss lys og mørke i vakker pianodrakt. På hans nye album går Bjørnstad tilbake til kjernen – alene med flygelet.
Ketil Bjørnstad gir oss pianomusikk for skumringens time på albumet “Evening Song – Aftensang”. Prosjektet startet med at Bjørnstad ble kontaktet av organist og dirigent Svein Rustad, som ønsket at han skulle komponere “Aftensanger” for han – med utgangspunkt flere dikt hentet fra samlingen “Båt på fjorden”(Aschehoug 2021).
Pianostykkene er inspirert av lys, og å tar oss tilbake til naturens rike. De stedene Bjørnstad har gått, sittet og sanset i en årrekke – som aldri vil være identiske. Fra toppen av Krokkleiva, fra Frognerseteren, fra Brunkollen, fra Sørlandskysten eller Jotunheimen. Randsfjorden. Lyset og mennesket som ser er i konstant endring, og disse observasjonene og nyansene farger det impresjonistiske pianospillet til Bjørnstad på “Evening Song – Aftensang”. Selv om sittestedene er de samme, forandrer de alltid stemning og lys. Vi er fortsatt i en prosess, som i livet selv. Ketil Bjørnstad forteller:
– I “Evening Song” er jeg tilbake i intimrommet, alene med flygelet, med alle sine muligheter, hvor alle overtoner spiller en rolle. Klang, rytme, melodi og improvisasjon. Det har i alle år vært mitt livsprosjekt. Og jeg er heldig, som har å mange inspirerende og proffe folk rundt meg. De betyr svært mye, også i skaperprosessen.
Ketil forteller om det som kan gi inspirasjon:
– Alt som et liv kan inneholde. Motgang, medgang, skjønnhet, fortvilelse, glede. Jeg vokste opp med klassisk musikk, og inspirasjonen derfra har aldri forlatt meg. På mange måter har jeg ofte Schubert, Mozart og impresjonistene i tankene når jeg komponerer. Og Prokofiev, som bak alt det intrikate kan skrive melodier som ingen andre. Men jeg prøver aldri bevisst å kopiere noen. Jeg vet som regel hva jeg leter etter i mitt eget musikk-uttrykk.
Instrumentalversjonene ble først til, med unntak av bonus-sporet “Til Maren”, som skiller seg ut på albumet. Det er en vuggesang med vokal sunget av Bjørnstad selv.
– Jeg følte at jeg selv måtte synge, med min uskolerte stemme. I det uferdige ligger ofte det man egentlig søker. Det opprinnelige. Da jeg spilte inn disse sangene allerede i mai 2024, var de ment som skisser. Men som jeg også tidligere hadde erfart når jeg komponerte, fikk skissene sin egen betydning.
Våren 2024 ble albumet spilt inn i Propeller Studio på C. Bechstein-flygelet, som har inspirert Bjørnstad i mer enn 13 år. Sammen med trofast tekniker Mike Hartung og pianostemmer Trond Hellstrøm.