Trio de Janeiro- og Ab un Zu-vokalist Anne-Marie Giørtz slipper sitt andre soloalbum, 6 år etter den kritikerroste “På egne vegne”
Captial Punishment for Cars
Anne-Marie Giørtz har med seg multi-instrumentalist og perkusjonist Peter Baden og lydmaler, gitarist og ektemann Eivind Aarset, som også er produsent for platen. Giørtz og Aarset har jobbet sammen i en rekke prosjekter tidligere, ved siden av å være gift og ha to barn sammen. Deres evne til å samarbeide, utforske og leke med musikalske uttrykk har skapt et unikt album på tvers av sjangergrenser, godt innrammet av Badens rytmiske univers.
Dødsstraff for biler som kjører over dyr
Tekster om lyse og mørke sider av livet blir framført med lavmælt intensitet av Giørtz. Den musikalske innpakningen er kompromissløs og dynamisk i sin søken etter å gi tekstene den rette stemningen.
De engelske tekstene er i hovedsak skrevet av den engelske poeten Fran Landesman, musikken er komponert av Giørtz selv, men hun har også med noen komposisjoner av jazzmusikeren og teaterkomponisten Guttorm Guttormsen. Tittelsporet er signert sistnevnte, og på tross av at teksten er skrevet på 80-tallet, er budskapet høyaktuelt i en av dagens heteste debattemaer: biler. “Capital Punishment for Cars” handler forsåvidt ikke om eksos, dieselmotorer eller datokjøring, men er en humoristisk tekst om at det burde være dødsstraff for biler som kjører over dyr.
Historier
Giørtz har også skrevet tekstene til to av låtene selv, med utgangspunkt i følselsene hun bearbeidet rundt den alvorlige sykdommen til en nær venninne. Resultatet ble to usedvanlig vakre pianoballader, den ene hyller livet og den andre annerkjenner at det alltid vil ta slutt.
“Capital Punishment for Cars” er en samling av forskjellige historier, observasjoner og følelsesbeskrivelser, alle med Giørtz sin unike evne til å tolke og formidle undertekster. Gjennom sin brede erfaring også utenfor musikken, deriblant som landslagsspiller på Norges golflag, hovedinstruktør i medisinsk qigong og mangeårige karriere som flyvertinne, sitter Giørtz på uvanlig mange erfaringer som vises gjennom en spesielt god formidlingsevne.
Platen er spilt inn av Bård Ingebregtsen og Johnny Skalleberg i Amper tone, og mikset av Bård Ingebregtsen.