Dette er to verdenspremierer på musikk skrevet av Eugène Ysaÿe; utøveren og komponisten som revolusjonerte utviklingen av vår tids fiolinspill. Verkene er gjenfunnet og rekonstruert av fiolinisten og musikkforskeren Tor Johan Bøen.
Komponisten Eugène Ysaÿe (1858-1931)
Som den udiskutabelt fremste utøver i sin tid inspirerte han Franck, Debussy, Chausson og flere andre komponister til å skrive noen av sine viktigste verker for seg. Men sin egen virksomhet som komponist holdt Ysaÿe så godt som hemmelig, også for sine nærmeste. Unntaket er selvfølgelig de seks solosonatene for fiolin, som til gjengjeld er de mest sentrale verkene i det moderne fiolinrepertoaret. De nyoppdagede og rekonstruerte trioene på denne utgivelsen viser hvordan Ysaÿe, med sin unike spillestil, hele sitt liv utforsket og utviklet nye ideer i sin musikk når det gjelder musikalsk språk, former, kontrapunkt, polyfoniske stemmer og virtuositet. Med sine musikalske ideer og kunnskap om instrumentenes muligheter brakte Ysaÿe stryketrioen opp på et nytt nivå.
Tre trioer for strykere – én med urfremføring i Norge
Verkene på denne utgivelsen ble skrevet i perioden 1914-27, men bare et av dem ble fremført i Ysaÿes levetid. Mest interessant, sett med norske øyne, er kanskje 2ême Trio, som inntil nylig har vært helt ukjent. Dette verket ble aldri publisert, det har bare eksistert i manuskriptform. Første gang denne trioen ble fremført offentlig var ved en konsert i Ås gamle kirke, 28. februar i 2008 med Bøen, Jopling og Martens.
Restaureringsarbeidet – på sporet av Ysaÿe
Tor Johan Bøen, 1971, debuterte som fiolinist i 1993, og har studert med Leif Jørgensen,
Lars Anders Tomter, Camilla Wicks og Sergiu Luca. Han begynte arbeidet med å oppspore fragmentene av Ysaÿes fantastiske stryketrioer som sitt doktorgradsprosjekt ved Rice University i Houston, Texas. I dette enorme ‘puslespillet’ med manuskripter og skisser har Tor Johan Bøen oppdaget, dokumentert og registrert hvordan komponisten inntil det siste har gjort fundamentale revisjoner og forbedret sine verker, også etter at stemmene var skrevet ut. Som følge av dette forskningsarbeidet kan resten av verden nå få gjøre seg nytte av noteutgaver og fremførelser som bringer oss mye nærmere Ysaÿes visjoner for sine komposisjoner.