Robert Schumann Piano Works – Sigurd Slåttebrekk

Robert Schumann: Carnaval op.16 · Kreisleriana op.9 · Arabesquemer… op.18

Sigurd Slåttebrekk, piano

– Slåttebrekks rike spel legg seg på reint sjeldant nyansert vis inn i Schumanns sterkt levde uttrykk, snur seg frå det poetisk innlevde til det nesten spøkefullt direkte, men blir aldri bare det eine eller det andre, lar aldri si eiga kunstnarstemme bli for markert, lar den heller aldri forsvinna. Det er særeigent og det er Schumannsk. Det er gjennomført gripande, men aldri forførande. Og sjølv om det myldrar av sterke pianistar på denne arenaen, klarer vi ikkje la vera å tenkja at Sigurd Slåttebrekks stemme er blant dei mest nødvendige. For oss som lyttar. [6 Stavanger Aftenblad]

kr 139

Midl. tomt på lager

Sjanger: Piano

Slåttebrekk er tilbake

Sjenerøst, artikulert, ytterst elegant og med et overskudd som nesten tar pusten fra oss: Sigurd Slåttebrekk er tilbake med sin CD nummer to. Intet mindre enn den totale instrumentbeherskelse ligger som et premiss i Schumanns klavermusikk. De lekreste detaljer, passasjer og øyeblikk venter på den som kan realisere dem, vevet inn i denne utrolige musikken. Schumann krever rett og slett full dedikasjon på alle plan, en utfordring Sigurd Slåttebrekk mestrer som få andre. Seks år etter at han oppsiktsvekkende avsluttet en gryende karriere med en sensasjonell debutplate, er han tilbake for fullt igjen.

Les mer

Sjenerøst, artikulert, ytterst elegant og med et overskudd som nesten tar pusten fra oss: Sigurd Slåttebrekk er tilbake med sin CD nummer to. Intet mindre enn den totale instrumentbeherskelse ligger som et premiss i Schumanns klavermusikk. De lekreste detaljer, passasjer og øyeblikk venter på den som kan realisere dem, vevet inn i denne utrolige musikken. Schumann krever rett og slett full dedikasjon på alle plan, en utfordring Sigurd Slåttebrekk mestrer som få andre. Seks år etter at han oppsiktsvekkende avsluttet en gryende karriere med en sensasjonell debutplate, er han tilbake for fullt igjen.

Carnaval

Robert Schumanns klavermusikk fra 1830-årene viste nye horisonter for hva musikk i denne genren kunne være. I Carnaval eksellerer han i musikalske hentydninger, rebuser og karikaturer. Gjennom et 20-satsers maskeball lar Schumann samtidens figurer som Paganini og Chopin gå imellom de tradisjonelle Commedia dell’arte-figurene. Komponisten gjør selv entré i todelt forkledning som Florestan og Eusebius. Kvinnelige deltagere er også med, både hans heteste flamme for tiden (Ernestine i satsen Estrella), og det som senere blir hans kone Clara i Chiarina. Hele opptoget avsluttes ved at Davidsbündler (Schumanns imaginære brorskap) jager de musikalske reaksjonære krefter på flukt.

Kreisleriana

Kreisleriana henter sin tittel fra E.T.A. Hoffmans eksentriske og emosjonelt overspente Kreisler-figur, og Schumann skrev dette halvtimes stykket i løpet av fire intense dager. Han dediserte opprinnelig musikken til Clara, og skrev: «Du og en av dine ideer er hovedtemaet!» Claras far var ikke spesielt begeistret for denne kontakten med Schumann, og sendte henne bort for å bo hos sin venn major Serre i en avsidesliggende liten landsby. Majoren og hans kone var imidlertid også venner av Schumann, og sørget for at de elskende kunne holde kontakten og forlove seg i all hemmelighet. Arabeske er dedisert major Serre, i takknemlighet.

Utgivelsesdato:

EAN : 7033662012152?

Katalognummer: PSC1215

Priskategori : CD