Sjenerøst, artikulert, ytterst elegant og med et overskudd som nesten tar pusten fra oss: Sigurd Slåttebrekk er tilbake med sin CD nummer to. Intet mindre enn den totale instrumentbeherskelse ligger som et premiss i Schumanns klavermusikk. De lekreste detaljer, passasjer og øyeblikk venter på den som kan realisere dem, vevet inn i denne utrolige musikken. Schumann krever rett og slett full dedikasjon på alle plan, en utfordring Sigurd Slåttebrekk mestrer som få andre. Seks år etter at han oppsiktsvekkende avsluttet en gryende karriere med en sensasjonell debutplate, er han tilbake for fullt igjen.
Carnaval
Robert Schumanns klavermusikk fra 1830-årene viste nye horisonter for hva musikk i denne genren kunne være. I Carnaval eksellerer han i musikalske hentydninger, rebuser og karikaturer. Gjennom et 20-satsers maskeball lar Schumann samtidens figurer som Paganini og Chopin gå imellom de tradisjonelle Commedia dell’arte-figurene. Komponisten gjør selv entré i todelt forkledning som Florestan og Eusebius. Kvinnelige deltagere er også med, både hans heteste flamme for tiden (Ernestine i satsen Estrella), og det som senere blir hans kone Clara i Chiarina. Hele opptoget avsluttes ved at Davidsbündler (Schumanns imaginære brorskap) jager de musikalske reaksjonære krefter på flukt.
Kreisleriana
Kreisleriana henter sin tittel fra E.T.A. Hoffmans eksentriske og emosjonelt overspente Kreisler-figur, og Schumann skrev dette halvtimes stykket i løpet av fire intense dager. Han dediserte opprinnelig musikken til Clara, og skrev: «Du og en av dine ideer er hovedtemaet!» Claras far var ikke spesielt begeistret for denne kontakten med Schumann, og sendte henne bort for å bo hos sin venn major Serre i en avsidesliggende liten landsby. Majoren og hans kone var imidlertid også venner av Schumann, og sørget for at de elskende kunne holde kontakten og forlove seg i all hemmelighet. Arabeske er dedisert major Serre, i takknemlighet.