Eli har i samarbeid med pianist og arrangør Andreas Ulvo, samt et superlag av jazzmusikere, evnet å skape et tidløst uttrykk, hvor folkelig sangtradisjon møter dagens instrumentale lydbilde. I godt samspill med Mats Eilertsen (kontrabass), Helge Norbakken (perkusjon), Harpreet Bansal (fele), Mathias Eick (trompet), og ikke minst arrangementer skrevet av Andreas Ulvo (piano), har de tradisjonsrike salmene blitt tilført vakre og stemningsfulle klanger!
«Tidløse toner» inneholder i hovedsak religiøse folketoner fra Østerdalen med utganspunkt i nedtegnelser fra tre kvinnelige
kilder; Marit Holmen fra Tynset, Hanna Moren fra Trysil, og Marit Storbekken fra Tolga.
Religiøse folketoner var en viktig del av livet til folk i tidligere tider, i dag er mange av disse melodiene i ferd med å forsvinne. Som ung lærte jeg de fleste av disse melodiene av min far, Egil Storbekken – sier Eli.
De fleste tekstene er skrevet av de store danske salmedikterne Thomas Kingo (1634-1703) og Hans Adolph Brorson (1694-1764). Musikkforsker Ole Mørk Sandvik (1875-1976) reiste på innsamlingsferder i flere dalfører på begynnelsen av 1900-tallet. Han ga blant annet ut «Østerdalsmusikken» (1943), som er en viktig bok for dem som er interessert i folkemusikk fra dette distriktet. I denne boken skrev han blant annet at «de religiøse folketonene er noe av det mest intime i norsk folkemusikk».
Eli Storbekken er en av landets mest etablerte og erfarne folkesangere, født i Østerdalen. Der oppdaget hun sin interesse for folkemusikk gjennom sine foreldre (Edith og Egil Storbekken), som denne utgivelsen er dedikert til. Hun har en lang og variert karriere innen den vokale folkemusikken, og har samarbeidet med musikere innen mange ulike sjangrer. I 2009 ble hun vinner av Folkelarmprisen i kategorien «Gruppe» for utgivelsen MAROS, samt en Spellemannsnominasjon for albumet Fabel i 2016. Hun har også mottatt priser som Norwegian folk music awards (2014), Rolf Gammlengprisen (2011) og Tolgaprisen (2011).