Tvillingalbumene Shimmering og Images utgis samtidig både hver for seg og som en dobbelutgivelse. De to albumene er spilt inn av Ketil Bjørnstad alene, på det samme flygelet, et C. Bechstein flygel, men i to ulike studioer og med to års mellomrom. Albumene viderefører på flere måter prosjektet Bjørnstad startet med den meget populære og kritikerroste 3CD utgivelsen «The Rainbow Sessions»(Emarcy/ Universal) fra 2006.
Shimmering
Albumet «Shimmering» kom til etter en invitasjon fra Tom Johannessen i studioet Pettersens Kolonial Lydstudio i Høneføss. Bjørnstad har spilt inn svært mange av sine sololabum på ulike Steinway flygler, men Johannessen visste at Bjørnstad likte godt C. Bechstein flygelet de hadde i Hønefoss. Allerede i 2009 hadde han brukt flygelet under innspillingen av «Vindings Music» (ECM, 2012). «Det er alltid forfriskende å spille på ulike flygler, med ulike tonekvaliteter» sier Bjørnstad selv. «Dette spesielle C. Bechstein flygelet byr både på kraft og intimitet, og gjør det mulig for utøveren å spille svært dynamisk.» Albumet består av en konsert spilt inn i det vesle studioet med 40 publikummere tilstede, og både publikummets nærvær og tiden albumet ble spilt inn på påvirket i følge Bjørnstad resultatet. «Det var en av de mest intense dagene i den nordiske våren, når syrintrærne stod i full blomst. Men rettsaken etter terrorist-angrepet i Oslo og på Utøya et år tidligere var også på sitt mest intense, med sjokkerende detaljer og tung tv-dekning. Jeg hadde passert Utøya med bilen min på vei til studio, og hadde blitt minnet på både det vakre og det brutale i livet.» skriver Bjørnstad i omslagsteksten. «Mye på grunn av menneskene som lyttet i studio den dagen ble det en konsert jeg aldri vil glemme.» To år etterpå ble Pettersens Kolonial Lydstudio tvunget til å stenge, og det unike flygelet ble solgt.
Images
Flygelet fikk heldigvis et nytt hjem i Propeller studio ved Akerselva i Oslo, og her ble «Images» innspilt i Oktober 2014 sammen med tekniker Mike Hartung. Live-nerven og spontaniteten er like påfallende på dette albumet, selv om Bjørnstad ikke hadde invitert publikum inn i studio denne gangen. Store deler av albumet ble spilt inn i ett strekk, uten redigering og nye tagninger. Men Bjørnstad tillot seg også noen pauser mellom låtene for å lytte og ta inn over seg hvordan dette fantastiske flygelet låt, innspilt i nye omgivelser. Bjørnstad beskriver selv musikken på «Images» som mer intim. «Jeg ville unngå mange av de perkussive elementene som alltid er en del av mine konserter. Da ble alle de bemerkelsesverdige overtonene dette instrumentet har veldig sterke og fremtredende.» I disse intime musikalske møtene kommer vi tett på musikeren og kunstneren Bjørnstad. Han spenner opp et stort lerret, både dynamisk og følelsesmessig, og kommer også tett på oss som lyttere.