Erlend Viken gjorde stor suksess med trioalbumet «Frie Tøyler» i 2014. Nå, tre år senere, vender Viken tilbake med et nytt album og en ny trio. Besetningen er den samme som før: fele, gitar og cello, men musikken til trioen tar oss stadig nye steder. Fortsatt danner folkemusikktradisjonen fundamentet for trioens musikk, men de tre musikernes brede erfaring med mange ulike sjangere skinner også tydelig gjennom. På tre låter bygges også besetningen ut med trommeslageren og perkusjonisten Øyvind Skarbø (1982, Håkon Kornstad Tenor Battle). «Nykomlingen» har blitt nok et originalt album som strutter av spilleglede, samspill og musikalsk utforskertrang.
Erlend Viken
Felespiller og komponist Erlend Viken var allerede en etablert og prisvinnende musiker da han platedebuterte det kritikerroste albumet «Frie tøyler» i 2014. Adresseavisen mente albumet var "folkemusikkårets mest spennende album», og at «dette er musikk som treffer deg uansett om du er tilhenger av folkemusikk, rock eller blues». NRK P2 meldte at "Erlend Viken trio har funnet et originalt uttrykk som skiller seg fra alle andre» og Dagbladet skrev at albumet "i likhet med mye god musikk er bortimot umulig å sjangerdefinere».
Ukjente farvann
Erlend ønsker at alle musikerne skal ha frie tøyler i sin tilnærming til musikken. "Det er viktig for meg å ha en viss åpenhet i musikken, med rom for variasjoner og innfall, og på denne platen synes jeg vi har klart å bevege oss ut i mer ukjente farvann. Låtene er stort sett bygget rundt melodier også på denne platen, men på flere låter har vi jobbet mer fragmentarisk og improvisatorisk enn tidligere» sier Viken. Alle tre foreslår materiale til trioen, og alle bidrar med sine idéer til arrangementene. Deler av materiale på «Nykomlingen» er tradisjonsstoff, håndplukket av trioens medlemmer fra kilder i Norge, Sverige og Nord-Amerika. Alf Cranners tonesetting av Henrik Ibsens dikt «Borte», som først ble utgitt på Cranners albumklassiker «Rosemalt Sound» får en ny drakt her, og det gjør også Magnus Stinnerboms komposisjon «Fossegangaren», skrevet til teaterstykket «Fossegrimen» på Det Norske Teater. Leo Svensson bidrar med låten «Vakaren» og Erlend Viken selv bidrar også med fem nyskrevne låter. "Når jeg leter etter noe og ikke finner det i eksisterende materiale, får jeg trang til å lage det selv. Jeg lar meg inspirere og prege av personlige forhold, samfunnsmessige temaer, og naturopplevelser. Jeg er veldig glad i de ulike slåttetypene og formene som finnes i tradisjonsmusikk, og jeg er ofte inspirert av konkrete danseformer. Samtidig prøver jeg å frigjøre meg fra regler og normer, som finnes i nesten alle musikksjangre, på samme måte som jeg vil unngå å lage nye regler for hva jeg selv kan lage».Viken er en musikalsk historieforteller av rang, med en unik evne til å skrive medrivende og fengende låter. «Nykomlingen» er innspilt i Ocean Sound Studio ute i havgapet på Giske sammen med tekniker Roar Nilsen og produsent Sjur Viken.
Turné
9 mars: Klubb Ankaret, Gøteborg 10 mars: Små Vesen Bryggeri, Aurdal 11. mars: Vognhildsbua, Oppdal 12 mars: Ivaregga, Tolga. 15. mars. Ibsenhuset, Skien 16. mars. Riksscenen, Oslo 17. mars. Dokkhuset, Trondheim 18. mars. Café Stift, Lillehammer 19. mars. Tromsø? 28 mars. Tromsø? 29 mars. Stallet, Stockholm 30 mars. Folkmusikens Hus, Rättvik 31 mars. St.Croix-huset, Fredrikstad