To store skikkelser fra den franske orgelkunstens gullalder
Tidsrommet fra 1870 til 1940 var en gullalder for orgelkunsten i Frankrike. Et stort antall organister satte gjennom sin utøvende og skapende virksomhet sitt stempel på orgelkulturen for all ettertid. Louis Vierne (1870-1937) og Marcel Dupré (1886-1971) var fremtredende navn i denne utviklingen, og på denne utgivelsen hører vi musikken klinge fra det praktfulle orgelet i Skien kirke.
Rivalene i Notre-Dame
Vierne var blant annet Duprés lærer i improvisasjon, og de to næret lenge en gjensidig beundring og respekt for hverandre. Men i de siste 15 årene Vierne levde var de derimot å betrakte som rivaler, på grunn av en uoverensstemmelsene om hvem av de to som kunne bruke den prestisjetunge tittelen ”Notre-Dame-organist”.
Vierne skrev Première Suite mot slutten av 1926 og urframførte den selv på en omfattende Amerika-turné året etter. Han hadde en sterk forkjærlighet til kromatikk og dissonansbruk, og suiten inneholder flere typiske satstyper fra den symfoniske orgelstilen. Dupré skrev Tre preludier og fuger i 1912, og de bærer preg av at han allerede på dette tidspunkt var en særdeles briljant og virtuos orgelspiller. Preludium og fuge i g-moll er et av de mest populære av Duprés orgelverker. I Deuxième symphonie (1929) har tonespråket endret seg betraktelig. Tonaliteten finnes fortsatt, men er svekket av harmonienes alterasjoner og dissonanser.
Organum Norvegica – Jørgensen-orgelet i Skien kirke
Organum Norvegica er en serie plateutgivelser som presenterer utvalgte orgler i Norge. Instrumentene stammer fra flere århundrer og har på forskjellig vis stiltrekk fra spesielle orgelkulturer og epoker. De representerer sjelden den type orgel som i dag har betegnelsen «originalinstrument». Oftest er det tale om instrumenter med viktige elementer fra den orgelstil som er forbildet.
På denne utgivelsen presenteres orgelet i Skien kirke. De eldste delene av orglet er fra 1894, året da kirken ble innviet. Kirkens første instrument ble bygget av orgelfirmaet Olsen & Jørgensen, som holdt til i Kristiania. I 1954 foretok Jørgensens orgelfabrikk en betydelig utvidelse slik at orglet fikk til sammen 70 stemmer. Det er fortsatt et av de største orglene i Norge.
Terje Winge
Terje Winge er født i 1950 og har studert med domorganist Ludvig Nielsen, Trondheim, domkantor Arild Sandvold, Oslo, prof. dr. Jiri Reinberger, Praha og Gaston Litaize, Paris. Siden debuten i Oslo i 1970 har han bygget opp en internasjonal konsertvirksomhet med repertoar som spenner fra barokkmusikk til samtidsmusikk. I tillegg til sin konserterende virksomhet er Winge en høyt aktet og etterspurt pedagog ved Norges musikkhøgskole.