Hege Tunaal er en av våre fremste visesangere, og nå gir hun ut sitt første album på 14 år. Tunaals sanger preges sterkt av hennes engasjement mot urett i samfunnet, og denne gangen er for eksempel barneekteskap og æresdrap blant temaene.
Annet hvert sekund…. Kvinneskjebner
Tittelen er hentet fra en sang Tunaal har skrevet om bort-gifting av jenter. Det var Plan Internasjonal Norge som gjorde henne oppmerksom at det er 15 millioner barn som giftes bort hvert år. Det vil si ett barn annet hvert sekund!
– Barneekteskap stjeler ikke bare jenters barndom, ungdomstid og skolegang, det stjeler også jentenes framtid. De fleste barneekteskap ender i problemer og tragedie på grunn av mangel på kjærlighet, vold, kompliserte svangerskap og/eller dyp fattigdom, forklarer Hege Tunaal.
Om låtene
På denne platen møter vi mange kvinneskjebner, for eksempel tiggerkvinnen «Keiserinnen» slik Anna Döbling beskriver henne, og Alf Prøysens fortelling om vaskehjelpen «Alma Assosiala». Arnljot Eggen synligjør det schizofrene kvinnesynet i «Eg er ei kvinne». Bertolt Brecht griper oss med sin såre fortelling om svik i «Surabaya-Johnny». Tekstene forteller om vonde sider ved det å være født som kvinne der holdninger, kultur, etnisitet og sosial stand er med på å avgjøre deres skjebne. Flåtebesøk er hentet fra revyen «Rah-ta-Tah» laget av studenter ved Norges Tekniske Høyskole; NTH (nå NTNU) i Trondheim 1921. Den ironiserer bruk og kast-mentaliteten blant datidens sjøfolk. Dessverre et aktuelt tema også i dag, slik vi møter det i debatten om sexturisme og prostitusjon.
Alt er heldigvis ikke bare trist og leit i kvinnelivet. «Tango i svime» forteller om gleden og spenningen på en tangofestival i Seinäjoki i Finland, hvor Tunaal selv har deltatt. «Til varmeputen» skildrer et godt øyeblikksbilde, selv uten en partner ved din side.
Særegent samarbeid med billedkunstner
Kari Rolfsen (79 år) har illustrert fire av låtene i albumet. Kari Rolfsen har lang fartstid som billedkunstner, grafiker og billedhugger. Hege og Kari traff hverandre første gang på Josephine Visescene hvor Rolfsen tegnet artistene som opptrådte. Hennes strek er kjent for å være både humoristisk, levende, sterk og poengtert.
– Hennes feministiske engasjement har også gjort at jeg valgte henne som illustratør. Neppe noen kunne være bedre egnet, sier Tunaal.