På Changes Like the Weather in the Mountain bytter vi språk fra Selmas tidligere prosjekter, og ved første ørekast nærmer vi oss landskaper fra den britiske folken på 60- og 70-tallet. Hverdagslige temaer og personlige og selvutleverende tekster flettes sømløst sammen med det melodiske og formsansen, og gjør låtene til Selma French veldig egne.
«Kjernen i albumet er skifter i følelseslivet. Jeg har ganske vidt følelsesspekter og det kan være overveldende å gå fra det ene ytterpunktet av euforisk lykke til eksistensiell krise. Litt som de brå skiftene i været, spesielt i fjellet. Dårlig selvbilde – tåkete vær.» – Selma French
«Marble» er skrevet for bestemoren hennes, hvor hun synger for you, for you. Den åpner med Selmas karakteristiske nylonstrengsklimpring og nesten tilfeldig bekjennende julekort før en enslig fele sniker seg inn, nynnende, i randsonen av fortellingen. Selmas strummende akustiske gitar og hypnotiske stemme komplementeres av svært sentrale musikere i den nye norske jazzmusikkscenen: Anja Lauvdal på synther, Christian Winther på elgitar og Andreas Winther på trommer. Disse musikerne er både karakteristisk til stede og uegoistisk lyttende, og det ender opp med å bli et vakkert og naturalistisk øyeblikksbilde av dem.
Tross i at hun ikke har gitt ut noe under eget navn før, er låtskriveruniverset til Selma allerede rikt. I det Spellemann-nominerte visejazzpopbandet Masåva har hun nærmet seg det humoristiske, vonde og bittersøte i unge menneskers liv, mens hun i det Spellemann-vinnende bandet Morgonrode er en sentral del av samtidens åpne folkemusikkscene. Hun er en sjangeroverskridende felespiller og sanger som dukker opp i stadig nye sammenhenger, live og på plate – Frøkedal, Avant Folk, Daniela Reyes, Ibou Cissokho, The Switch, Konradsen, Kristian Kristensen, Siv Jakobsen, for å nevne noe.