Tre år etter mesterverket «The Mechanical Fair» vender Ola Kvernberg tilbake med et nytt storslått, fantasirikt, rytmeøs av et album: Steamdome. Tittelen på Ola Kvernbergs nyeste prosjekt er ikke tilfeldig valgt. Steamdome er rendyrket perkussiv musikk. Progressiv og brutalt fremadstormende som et løpsk tog. Livsbejaende, surrealistisk og svulmende som Sergio Leones spaghettiwesterns.
Rytmer, puls og groove
Steamdome skifter spor og raser inn i et landskap hvor rytmemønstre, puls og groove dominerer. Sjangeren ‘fenalårswestern’ ble brukt for å beskrive den ‘The Mechanical Fair’. Beskrivelsen passer muligens enda bedre nå. Med tre av landets mest nyskapende trommiser ombord, byttes buer, strenger og harpiks ut med stikker, metall og og et vell av trommer. Steamdome damper av visuell energi. Musikken snor seg mellom steile klipper, enorme panorama, krappe svinger, stup og nattlandskap hvor det eneste holdepunktet du har, er den suggerende rytmen fra et tog som aldri stanser.
Hardslående maskineri
Ola Kvernberg har håndplukket et hardtslående maskineri av musikere til Steamdome. Lokomotivet drives framover av trommisene Erik Nylander (Mechanical Fair, Liarbird), Børge Fjordheim (Sivert Høyem, Monica Heldal) og Hans Hulbækmo (Broen, Atomic, Moskus) sammen med bassist Nikolai Hængsle Eilertsen (Elephant9, Band of Gold). Foruten Ola Kvernberg selv på fele, bratsj m.m. sørger gitaristen og altmuligmannen Øyvind Blomstrøm (El Cuero, Odd Nordstoga), og den nytenkende organisten Daniel Buner Formo (Trondheim Jazzorkester) også for at det koker friskt.
Fele-esset Ola Kvernberg har siden tidlig i tenårene hatt en fremskutt posisjon i norsk musikkliv. Familien er full av folkemusikere, men Ola har tråkket opp sin helt egen sti. Så langt har han laget filmmusikk til syv filmer, blitt remixet av Todd Terje, og han har rukket å samarbeide med saksofonist Joshua Redman, krimforfatter Jo Nesbø, Stian Carstensen, Matihas Eick, Motorpsycho, Pat Metheney og Jimmy Carl Black fra Mothers of Inventions – for å nevne noen få. Han mottok Spellemannprisen for "Liarbird" i 2012, Amandaprisen og Kanonprisen for filmmusikken til "Jag Etter Vind" i 2013, og ble i 2014 nominert til nok en Spellemannpris (The Mechanical Fair), Kanonprisen og internasjonale Grand Scores for beste filmmusikk (Two Raging Grannies).