Sigstein Folgerø

Sigstein Folgerø kommer fra Støren i Sør-Trøndelag og fattet tidlig oppslukende interesse for klaveret. Etter fine år ved den lokale musikkskolen i Midtre Gauldal, ble han elev ved "Lørdagsskolen" ved Trondheim kommunale musikkskole og del av et ungt og inspirerende musikkmiljø. Lørdagen ble raskt ukens høydepunkt, og her fortsatte utviklingen med pianotimer, kammermusikk, konserter, teori og hørelære. Etter formative år ble han som 15-åring hospitant ved musikkonservatoriet i samme by. Jørgen Larsen var nå hans læremester og banet veien frem…

Sorter etter:

Sigstein Folgerø kommer fra Støren i Sør-Trøndelag og fattet tidlig oppslukende interesse for klaveret. Etter fine år ved den lokale musikkskolen i Midtre Gauldal, ble han elev ved "Lørdagsskolen" ved Trondheim kommunale musikkskole og del av et ungt og inspirerende musikkmiljø. Lørdagen ble raskt ukens høydepunkt, og her fortsatte utviklingen med pianotimer, kammermusikk, konserter, teori og hørelære. Etter formative år ble han som 15-åring hospitant ved musikkonservatoriet i samme by. Jørgen Larsen var nå hans læremester og banet veien frem til hans Trondheimsdebut-konsert. Etter endt skolegang gikk turen til Barratt Due musikkinstitutt i Oslo og pianotimer med Jiri Hlinka. Siden fulgte studier ved musikkhøgskolen i Hamburg under prof. Volker Banfields veiledning. Ved siden av det solistiske viet han stor oppmerksomhet til kammermusikken under studiene. Dette førte til fine konserterfaringer fra steder som Gewandhaus i Leipzig og Concertgebouw i Amsterdam, samt utmerkelser som Steinwayprisen og Kjell Bækkelund-prisen. I 2008 satte han punktum for studiene og vendte nesen hjemover for en freelancetilværelse i Norges hovedstad. Her fulgte raskt mangfoldige og varierte spilleoppdrag – fra klaverimprovisasjon ved steinerskolens eurytmiundervisning, til syngende pianist i en operaproduksjon. Sigstein Folgerø er ansatt som førsteamanuensis i akkompagnement ved Norges musikkhøgskole. Ved siden av undervisningen er han svært aktiv som orkester- og ensemblemusiker. Solorepertoaret pleies også jevnlig med særskilt interesse for transkripsjonslitteraturen. Om et stykke fritid dukker opp blant all musikken, bruker han den gjerne på matematikk, sjonglering eller seiling. Jan 2015