Jørn Fossheim

Jørn Fossheim startet sin musikalske løpebane som pianist, og har bak seg mange år med soloopptredener i inn- og utland. Han debuterte i Oslo i 1995 med Rachmaninovs 3. klaverkonsert, til svært gode kritikker. Fossheims sterke identifisering med russisk musikk førte til flere reiser dit allerede i studietiden, og etter hvert har Russland blitt som et andre hjemland for ham. Et særlig nært forhold har han til St. Petersburg Filharmoniske Orkester, hvor han har opptrådt som solist flere ganger. Sammen…

Sorter etter:

Jørn Fossheim startet sin musikalske løpebane som pianist, og har bak seg mange år med soloopptredener i inn- og utland. Han debuterte i Oslo i 1995 med Rachmaninovs 3. klaverkonsert, til svært gode kritikker.

Fossheims sterke identifisering med russisk musikk førte til flere reiser dit allerede i studietiden, og etter hvert har Russland blitt som et andre hjemland for ham. Et særlig nært forhold har han til St. Petersburg Filharmoniske Orkester, hvor han har opptrådt som solist flere ganger. Sammen har de også gjort en CD-innspilling av Issay Dobrowens klaverkonsert, utgitt av Simax (PSC1246). Parallelt med sitt virke som pianist startet Fossheim studier i orkesterdireksjon med Alexander Polishchuk ved konservatoriet i St. Petersburg i 2004.

Siden dette har Jørn Fossheim først og fremst opptrådt som dirigent. Han har det siste tiåret vært fast tilknyttet to russiske operahus – først som 1. kapellmester ved Statsoperaen i Karelia, senere som sjefdirigent ved Statsoperaen i Buryatia. Ved disse teatrene har han gjennom disse årene ledet et hundretalls forestillinger, fordelt på mer enn 25 produksjoner – ved siden av gjesteoppdrag for andre teatre og symfoniorkestre. Repertoaret teller standardverker som Tosca, La Bohème, Madama Butterfly, La Traviata, Aida, Carmen og Evgenij Onegin, men også sjeldnere fremførte verker som Fyrst Igor (Borodin), Sorochinskaya jarmarka (Musorgskij), Konyok gorbunok og Anna Karenina (Shchedrin). Ved siden av teaterrepertoaret har Fossheim særlig blitt bemerket for sine tolkninger av Rachmaninovs og Glazunovs symfoniske verker.

I Norge har han blant annet dirigert Oslo Filharmoniske Orkester, og han ledet Tchaikovskijs Spar Dame ved Den Norske Opera & Ballett. Han er også en av hovedredaktørene for prosjektet Norsk Musikkarv, som står bak kildekritiske noteutgaver av utvalgte norske verker.

 

Sept 2020