Øyvind Torvunds musikalske univers er rått og upolert. Nå har det anerkjente ensemblet asamisimasa gått i Rainbow studio men musikken hans – og resultatet er ulikt alt annet du har hørt. Tegneren Marc Bell har laget en illustrasjon til hvert stykke på utgivelsen, direkte inspirert av musikken. 14. september er det duket for releasekonsert under Ultima i Oslo, og derfra går turen videre til Nordiske Musikkdager i København og så releasekonsert 29. september på legendariske Cafe OTO i London.
I studio, og i skogen
I verket Neon Forest Space spiller musikerne sammen med et naturopptak der de imiterer ur-melodier fra skogen. I Wolf Studies blir skillet mellom dyr og mennesker utvisket og det er vanskelig for lytteren å høre forskjellen på ulvelyder og instrumenter som imiterer ulver. Plastic Waves peker mot noe kunstig, mot en verden av billige og imperfekte imitasjoner. Stykket er en slags pianokonsert der ensemblet, pianosolisten og en støygenerator gjenskaper lyden av bølger som slår mot land. Til Willibald Motor Landscape samlet Torvund opptak fra Oslos biltrafikk, racerbiler, flipperspill, barokke ornamenter og pulserende akkorder og transkriberte det hele til musikk.
Øyvind Torvund og asamisimasa
Torvund har vært huskomponist for Oslo Sinfonietta og skrevet verk for ensembler som ensemble Ascolta, Ensemble Zwischentöne, Trondheim Symfoniorkester, Plus Minus ensemble og Yarn/Wire. Han har blitt framført på Donaueschinger Musiktage, MaerzMusik, Ultraschall, Issue Project Room NY, Ultima, Transit, Huddersfield, Other Minds Festival og i Darmstadt Ferienkurse. Siden starten i 2001 har det norske ensemblet asamisimasasamarbeidet tett med Torvund ved en rekke prosjekter. I 2012 fikk de Spellemannprisen med debutplata Pretty Sound, med musikk av den danske komponisten Simon Steen-Andersen.