• ACD5090_front
  • ACD5090_digipak_4pg
  • Foto Guri Dahl©
grdahl@online.no
  • ACD5090-inlay_web.jpg

John Persen: Electronic Works – John Persen

JOHN PERSEN: NotaBene – Tittelen er en løgn (1988) · Things Take Timemer… (1985)

John Persen, electronics

Når disse stykkene nå endelig kan bringes frem for publikum i digitalt format, viser utgivelsen at det allikevel ikke var helt tyst i den stille perioden som fulgte gullårene fra sent 60-tall til tidlig 70-tall, der Arne Nordheim, Kåre Kolberg og Bjørn Fongaard var viktige komponister.

kr 139

Sjanger: Electronic

John Persen Electronic Works

John Persen (1941-2014) er musikalsk mest kjent for sine verker for akustiske instrumenter, og spesielt for operaen Under Kors og Krone (1985) som han i 1999 skrev om til orkesterverket Over Kors og Krone. Verket ble fremført av Oslo Filharmoniske Orkester under Ultima-festivalen samme år. Den elektroniske musikken hans har nær sagt forblitt en hemmelighet, men nå er lydbåndene med hele Persens elektroniske produksjon gjenfunnet. Det ene av stykkene – NotaBene: Tittelen er en løgn – utgis her for første gang, mens stykket Things Take Time er remastret digitalt.

John Persens elektroniske lydverden klinger naturlig, og musikken folder seg ut uten at det er lydene i seg selv som tiltvinger seg oppmerksomheten. Persen unngikk også det sterke teknologifokuset som var begynt å komme med computermusikken, og alt dette gjør at Persens elektroniske musikk står seg uvanlig godt over tid – han hadde klare komposisjonsideer, og fulgte ikke trendene.

More

John Persen var en av de viktigste grunnleggerne av det moderne norske musikklivet. Verkene for orkester og ensembler er relativt godt kjent, men den elektroniske musikken hans har forblitt en hemmelighet frem til nå; når flere lydbånd med Persens elektroniske produksjon er gjenfunnet og gis ut for første gang.

80-tallet elektroniske DIY-estetikk

Som avkobling fra det intense arbeidet med operaen ‘Under Kors og Krone’, tok Persen blant annet på seg organisering av sommerskolen For Full Musikk (1979-84); som handlet om aksjons- og gateteater, og å hjelpe amatører til å lære seg kunsten å spille i band. Her møtte han Jøran Rudi (fra bandet Kjøtt) som band-instruktør, og det var i samarbeid med Rudi at Persen begynte å arbeide med elektronikk. Rudi skriver om denne tiden i artikkelen som følger utgivelsen: «Jeg hadde kjøpt en 8-spors båndmaskin, en 4-stemmig Korg MonoPoly synthesizer og en Roland TR-808 trommemaskin, og med tillegg av Persens nyinnkjøpte Roland Jupiter-6, en båndekkomaskin og en stor AKG fjærromklang som vi fikk låne, var dette instrumentene vi komponerte med. John og jeg satt rygg mot rygg i nesten to år, laget lyder og komponerte ut fra detaljerte tegninger og strenge regnestykker. John tegnet og jeg regnet.»

Mot Kalde Vinder – Things Take Time

‘Mot Kalde Vinder’ var tenkt som en sekstimerskonsert hvor publikum kunne komme og gå som de ville, og musikken lå på tre stereobånd av forskjellig lengde, slik at lydbildet aldri skulle bli det samme når båndene gikk i sløyfe. Det eneste stedet hvor ‘Mot Kalde Vinder’ har blitt fremført som sekstimers-konsert er i Nederland, hvor John bodde i 1984/5. Til den planlagte fremføringen i Norge på Black Box teater var Persens krav at den skulle skje med 1300 tente telys i salen, og det sa brannvesenet blankt nei til. Og da kunne det også være det samme for Persen. ‘Things Take Time’ er en stereoversjon trukket ut av dette performance-verket.

NotaBene: Tittelen er en løgn

Her lanserte Persen en ny lydpalett. Lydene Persen bruker i NotaBene er mer instrument-liknende enn tidligere, særlig er det perkussive lyder som er fremtredende. Igjen er det den instrumentale tradisjonen som former bruken av elektronikken, fra teksturer av marimba-liknende toner ned til støvete, trompet-liknende skyer som minner om Jon Hassels innspillinger.

Utgivelsesdato: 25.09.2015

EAN : 7044581350904

Katalognummer: ACD5090

Priskategori : CD