Sveinung Bjelland har i flere år stått i første rekke blant våre klassiske pianister. Det er nylig sagt om ham at han har en sjelden evne til å ikle seg musikken han spiller og at lytteren finner seg behagelig fastholdt i hans grep. Dette grepet merker vi gjennom klangen i alt han gjør: en slags varm, syngende og særpreget briljans. Han har allerede en rekke vellykkede innspillinger bak seg, både som solist og kammermusiker. Ikke minst hans siste innspilling (Scarlatti…
Sveinung Bjelland har i flere år stått i første rekke blant våre klassiske pianister.
Det er nylig sagt om ham at han har en sjelden evne til å ikle seg musikken han spiller og at lytteren finner seg behagelig fastholdt i hans grep. Dette grepet merker vi gjennom klangen i alt han gjør: en slags varm, syngende og særpreget briljans.
Han har allerede en rekke vellykkede innspillinger bak seg, både som solist og kammermusiker. Ikke minst hans siste innspilling (Scarlatti og Mendelssohn, Simax) er blitt mottatt med begeistring.
Musicweb International skrev: "Disse tolkningene har mye raffinement, og den fantasifulle sammenstillingen finner sin gjenklang i den smakfulle og fantasirike fremførelsen". Classics Today fremhevet pianistens "kultiverte, fantasifulle og poetiske artisteri" og konkluderte: "Ingen klaverkjenner med respekt for seg selv burde gå glipp av denne høyst markante utgivelsen". Det er gode grunner til at denne innspillingen ble nominert til Spellemannprisen 2006.
Sveinung Bjelland har solid musikalsk skolering fra Sentral-Europa, ikke minst gjennom Hans Leygraf ved Mozarteum i Salzburg og Hochschule der Künste i Berlin. Han avsluttet studiene i Berlin med toppkarakter og utmerkelse og plasserte seg solid på kartet da han i 1999 ble valgt ut til Rikskonsertenes ”Årets unge solist”. Etter dette har han utviklet seg til en særlig interessant, aktiv og allsidig utøver.
Han har vært solist med alle våre største orkestre under profilerte gjestedirigenter, og han har rukket å gjeste en rekke konsertserier og festivaler i diverse europeiske land, hvor han har markert seg like sterkt i solistrollen som i kammermusikken.
Ikke minst har han etablert et spennende duosamarbeid med den unge fiolinisten Alina Pogostkin, som vant Sibelius-konkurransen i Helsingfors i 2005. Med henne har han blant annet gjort en fin innspilling av Mendelssohns dobbeltkonsert, som føyer seg inn i rekken av hans andre vellykkede innspillinger, ikke minst hans solo-innspilling av Scarlatti og Mendelssohn. Sammen med Alina Pogostkin spilte han i 2006 både under Helsingfors Festspel og Beethovenfest i Bonn. Hans senere samarbeid med tenoren Daniel Behle, vinner av Dronning Sonja Internasjonale Musikkonkurranse i 2005, har vært svært vellykket og resultert i konserter i Norge og Tyskland, pluss to CD-innspillinger som har høstet strålende kritikker i internasjonal presse.
Fra 2002-2008 var han kunstnerisk ansvarlig for Glogerfestspillene, som i løpet av få år har vokst seg til en av våre mest markante musikkfestivaler, med hovedarena i et av våre flotteste og mest inspirerende kirkerom, Kongsberg kirke.
Sveinung Bjelland er også en velsett festivalartist ellers i Norden og på Kontinentet, ikke minst ved Festspillene i Bergen, som han har gjestet en rekke ganger. Han gjorde en meget vellykket debut i Wigmore Hall i London i i 2008, og hans seneste opptreden med Oslo Filharmoniske Orkester var ved orkestrets store Messiaen-markering i november 2008 som høstet stor suksess.
I april 2012 reiser Bjelland til Kina for å spille 8 solokonserter i Kina i regi av Wu Promotion.