Om opprinnelsen strides de lærde, men Oslo fagottkor kan sies å ha blitt til i Oslo i 2004. Der kom noen venner sammen med et felles ønske fra et nachspiel. De var menn som var glad i menn som var glad i menn som var glad i musikk og humor (altså hverandre). Og de ville synge. Mye! Det skulle vise seg at mange delte disse interessene, og snart var deres lille sanggruppe blitt til Norges lekreste homsekor. Barnet ble hetende…
Om opprinnelsen strides de lærde, men Oslo fagottkor kan sies å ha blitt til i Oslo i 2004. Der kom noen venner sammen med et felles ønske fra et nachspiel. De var menn som var glad i menn som var glad i menn som var glad i musikk og humor (altså hverandre). Og de ville synge. Mye! Det skulle vise seg at mange delte disse interessene, og snart var deres lille sanggruppe blitt til Norges lekreste homsekor. Barnet ble hetende Oslo fagottkor. Den første forestillingen ga de allerede på selveste 17. mai 2004 foran vår milde kronprins og hans noe strengere mor. Mor, kjære mor Som kjent er det vanskelig, kanskje umulig, å holde styr på en middels til stor gruppe homofile menn. Det måtte en vakker og streit kvinne til. Dirigent Therese Kinzler Eriksen har siden begynnelsen holdt i tømmene. Hun har ledet koret gjennom ild og vann, med unntak av en kort permisjon da hennes eget vann gikk i 2009 (Therese har tatt på seg hele korets reproduksjonsansvar, men satser på kvalitet framfor kvantitet. Lille Svale har allerede sterke bånd til sine 35 syngende onkler). Sjangre Fagottkoret er kjent for sin humoristiske tilnærming til alle stilarter og dyrker sjangeren musikk-komikk. Ingen sjanger skånes for fagottenes skråblikk. Korets kjepphest er likevel at musikalsk kvalitet alltid skal være fundamentet. Repertoaret er derfor meget variert. Alf Prøysen bryter gjerne håndbak med Britney Spears og Barbra Streisand diskuterer hårprodukter med Edvard Grieg. Fagott sommer som vinter Fra og med den første julekonserten i 2004 har Oslo fagottkor hatt to faste produksjoner i året: Sommerkonserter på Chat Noir og julekonserter i Lilleborg kirke. Sommerkonsertene er blitt en het tradisjon i Oslo. Festivitas, galskap og kvalitet har vært oppskriften som har satt rekorder både for temperatur og baromsetning på Chat Noir. Konsertene har tradisjonelt hatt eksterne konferansierer. Først ute var Titten Tei (Fagott til å være sant, 2005), etterfulgt av Eli Rygg (Fagott fra sans og samling, 2006), Jonas Gardell (I Fagott selskap, 2007) og Ingrid Bjørnov (Fagott av skaftet, 2008 og Thats Entergayment, 2009). Bjørnov er den eneste som hittil har fått gjenta bedriften. Til sommerkonserten 2010 hadde hun rollen som sirkusdirektør i CIRKUS FAGOTT. Forestillingen fikk en episk anmeldelse av Mona Levin i Aftenposten. I 2011 trår Bjørnov til side for å la sine høye sko fylles av Norges radiodronning, Kari Slaatsveen. Forestillingen BADMEN er et nostalgisk og hysterisk tilbakeblikk på 50- og 60-tallet, selvfølgelig iblandet en del musikal, grand prix og nyere hits. Fagottene begrenser seg jo aldri til kun en sjanger. God jul og fagott nyttår er etablert som en kjær juletradisjon for mange. I 2010 solgte konserten 3000 billetter og fylte Lilleborg kirke til randen på doble forestillinger tre kvelder på rad. Blandingen av rørende vakker juletradisjon og elleville nytolkninger av gamle høytidshistorier har gjort suksess. Med orkester og vakker julestemning har Oslo fagottkor skapt sin helt egne homojul som de glade deler med alle, streite som skeive.