Natasha Barretts (f. 1972) produksjon spenner over musikalske ytterpunkter fra konsertverker til lydkunst. Enten hun skriver for instrumentalframføring eller elektroakustiske krefter, tar hun utgangspunkt i en akusmatisk tilnærming til lyd, hvor det å mane fram lydbilder spiller en sentral rolle. Hun er spesielt opptatt av høykvalitets- eller uvanlige opptaksteknikker som avdekker detaljer som øret vanligvis ikke oppfatter. Det romlig-musikalske potensialet til akusmatisk lyd er viktig i hennes arbeid. Hun studerte i England, og tok hovedfag på arbeid med høyttalerorkesteret BEAST…
Natasha Barretts (f. 1972) produksjon spenner over musikalske ytterpunkter fra konsertverker til lydkunst. Enten hun skriver for instrumentalframføring eller elektroakustiske krefter, tar hun utgangspunkt i en akusmatisk tilnærming til lyd, hvor det å mane fram lydbilder spiller en sentral rolle. Hun er spesielt opptatt av høykvalitets- eller uvanlige opptaksteknikker som avdekker detaljer som øret vanligvis ikke oppfatter. Det romlig-musikalske potensialet til akusmatisk lyd er viktig i hennes arbeid.
Hun studerte i England, og tok hovedfag på arbeid med høyttalerorkesteret BEAST veiledet av Jonty Harrison før hun fullførte doktorgraden i 1998 veiledet av Denis Smalley. Deretter har hun bodd i Norge, der hun er aktiv som freelance-komponist, utøver og forsker.
Konsertverker av Barrett blir jevnlig fremført og bestilt over hele verden. Store installasjoner av Barrett har blitt presentert i Norge, Sverige, Danmark, Finnland og Australia – inklusive et større verk for Utsmykkingsfondet for offentlige bygg.
Hennes arbeid har fått mange utmerkelser, deriblant: Edvard-prisen (2004, Norge), Noroit-Leonce Petitot (Arras, Frankrike, 2002 og 1998), Bourges International Electroacoustic Music Award (Frankrike 2001, 1998 og 1995), Musica Nova (2001), IV CIMESP 2001, Concours Scrime, (Frankrike 2000), International Electroacoustic Creation Competition of Ciberart (Italia 2000), Concours Luigi Russolo (Italia 1995 og 1998), Prix Ars Electronica (Linz, Østerrike 1998), 9th International Rostrum for electroacoustic music (2002). I 2006 mottok hun Nordisk Råds Musikkpris.
Barretts musikk er utgitt av plateselskapene empreintes DIGITALes, Cultures electroniques/Mnemosyne Musique Media, Centaur, Computer Music Journal Sound Anthology, Prix Noroit, og Aurora.
2006