Den subtile, men eventyrlige, bassisten Gary Peacock (f. 1935) har vært en ressurs for flere viktige grupper med sin fleksibilitet og sine konsekvent kreative ideer. Han er opprinnelig pianist, fra et militært band stasjonert i Tyskland på slutten av 50-tallet. Peacock byttet til bass i 1956 og i 1958 flyttet han til Los Angeles hvor han spilte med Barney Kessel, Don Ellis, Terry Gibbs, Shorty Rogers, og (viktigst) Paul Bley, blant andre. Etter å ha flyttet til New York i…
Den subtile, men eventyrlige, bassisten Gary Peacock (f. 1935) har vært en ressurs for flere viktige grupper med sin fleksibilitet og sine konsekvent kreative ideer. Han er opprinnelig pianist, fra et militært band stasjonert i Tyskland på slutten av 50-tallet. Peacock byttet til bass i 1956 og i 1958 flyttet han til Los Angeles hvor han spilte med Barney Kessel, Don Ellis, Terry Gibbs, Shorty Rogers, og (viktigst) Paul Bley, blant andre. Etter å ha flyttet til New York i 1962, jobbet han med Bill Evans, Paul Bley Trio, Jimmy Giuffre, Roland Kirk og George Russell Peacock. I 1964, etter en kort periode med Miles Davis, startet Peacock en forening med Albert Ayler i Europa, samt spilte med Roswell Rudd og Steve Lacy. Peacock vekslet mellom Ayler og Paul Bley i en periode og returnerte kort til Miles Davis på slutten av 60-tallet. Etter en lengre periode i Japan (1969-72) studerte han biologi, jobbet med Bley og fra slutten av 70-tallet har han spilt (og spilt inn) av og på i en trio med Keith Jarrett og Jack DeJohnette.
Mai 2015