Erlend Skomsvoll (1969) er en norsk komponist, musiker, dirigent, arrangør, rearrangør og rekomponerende utøver som jobber med vidt forskjellige stiler og uttrykk, men med base i rytmisk og klassisk/samtids-aktig musikk. Han (altså Erlend Skomsvoll, dvs jeg, men altså herved omtalt som han i og med at dette er en biografi) har hele livet hatt en stor nysgjerrighet og glede over mange musikalske stilretninger, noe som også kan kjennetegne ham som menneske. Med en oppvekst på Stabekk utenfor Oslo nøt Erlend…
Erlend Skomsvoll (1969) er en norsk komponist, musiker, dirigent, arrangør, rearrangør og rekomponerende utøver som jobber med vidt forskjellige stiler og uttrykk, men med base i rytmisk og klassisk/samtids-aktig musikk.
Han (altså Erlend Skomsvoll, dvs jeg, men altså herved omtalt som han i og med at dette er en biografi) har hele livet hatt en stor nysgjerrighet og glede over mange musikalske stilretninger, noe som også kan kjennetegne ham som menneske.
Med en oppvekst på Stabekk utenfor Oslo nøt Erlend Skomsvoll godt av et rikt idretts- og kulturtilbud. Utover i tenårene fikk han muligheten til å bli kjent med et bredt repertoar av musikk innen klassisk, jazz, rock og populærmusikk som tubaist og pianist. Ikke minst pga. Musikkflekken; en av de ledende jazzklubbene i Europa på den tiden, samt et vitalt miljø på Hartvig Nissens gymnas.
I denne tiden ble det også klart at jeg (ups..) han måtte ta et valg mellom å satse på en karriere som klassisk tubaist eller pianist – i en kombinasjon med å være komponist, arrangør og dirigent. Valget falt på piano, først og fremst i en rytmisk retning. Etter et par år som skrivende og utøvende frilanser begynte han på komposisjonslinjen ved Norges musikkhøgskole, men det ble med et ‘poco a poco diminuendo’-studie, da han ikke fant seg til rette i det estetiske klimaet der.
Fast bestemt på aldri mer studere gikk han tilbake til en frilanstilværelse, men måtte allikevel revurdere dette i et konsertprosjekt med John Pål Inderberg, nestoren fra Jazzlinja i Trondheim, Lindemanspris-belønnet for sitt unike pedagogiske arbeid. Møtet med Inderberg ble skjellsettende, og Skomsvoll bestemte seg for å søke i Trondheim. Der fikk han endelig komme til et tett og inkluderende miljø; byen, skolen og studentene samlet under ett dannet en bred kompetanse over rekke ulike sjangere, som ga Skomsvoll det vekstgrunnlaget han trengte.
I 2000 fikk han frie tøyler av Midtnorsk Jazzsenter og Molde internasjonale jazzfestival til å lage en konsert med Trondheim Jazzorkester, som han også la de kunstneriske føringene for. Første konserten var med Chick Corea som solist, med Erlend Skomsvoll som kunstnerisk leder, dirigent og arrangør, rearrangør og komponist. Denne konserten, omtalt som «Mirakelkonserten» av Dagbladets anmelder Terje Mosnes, ble et gjennombrudd for Erlend Skomsvoll og la grunnlaget for hans videre karriere. Han har turnert over hele verden og jobbet med store nasjonale og internasjonale solister, skrevet en rekke komposisjoner innen klassisk-, samtids- og jazzmusikk, men også jobbet som arrangør og dirigent for og med mange norske artister innen rock og populærmusikk.
Juni 2014