• ACD5080_front
  • ACD5080_INLAY_WEB.jpg
  • ACD5080_Lene_Grenager_2015_Photo_Geir_Dokken.jpg

Lene Grenager: Smilodon – Arctic Philharmonic Sinfonietta

LENE GRENAGER: The Operation · Smilodon · Cellomer… Concerto

Arctic Philharmonic Sinfonietta · Peter Szilvay, conductor · Rolf Borch, kontrabassklarinett · Tanja Orning, cello · Håkon Stene, percussion

Et harmonisk ustabilt motiv sjangler rundt i klaveret, før villdyret går til angrep.

kr 139

Portrett av komponisten Lene Grenager

Fra et udefinert sted dypt nede i bassklarinettens mørke stiger det opp røyksignaler som forsterkes av i slagverk og lyse blåsere, men det tar befriende lang tid før røyken samler seg til toner. At det tenkes i et nærmest vulkansk register, sørger for at det porøse aldri bli forsiktig eller fislete. Det kjennes snarere som om musikken vil eksplodere når som helst. Denne utgivelsen består av tre nye solo-konserter av komponisten Lene Grenager, skrevet i nært samarbeid med og til norske solister av ypperste klasse. I Grenagers musikk er det lydlige nært knyttet til det preformative. Tanke henger tett sammen med handling. Klanger kan være abstrakte, men er likevel alltid farget av instrumentene og handlingene som forårsaker dem. De fremragende solistene Tanja Orning (cello) Rolf Borch (kontrabassklarinett) og Håkon Steene (slagverk) er solist i hver sin konsert sammen med Arctic Philharmonic Sinfonietta under ledelse av Peter Szilvay.

More

Åpningen av Smilodon ligger nærmere en dryppende tanke enn en håndfast bevegelse. Fra et udefinert sted langt nede i kontrabassklarinettens mørke, stiger det opp signaler som forsterkes i slagverk og lyse blåsere. Det kjennes ut som om musikken vil eksplodere når som helst. Denne utgivelsen består av tre nye solo-konserter av komponisten Lene Grenager, skrevet i nært samarbeid med og til norske solister av ypperste klasse.

Improvisator

Både mørket, det stødige, det smidige og det eksplosive kan spores tilbake til Lene Grenagers eget instrument og hennes praksis som utøver. Som cellist jobber hun først og fremst med improvisasjon, hovedsakelig i kvartettene SPUNK og Lemur, og i duo med Sofia Jernberg. Celloen er aldri langt unna når hun komponerer, og hun er opptatt av notasjon og hvordan ulike måter å notere musikk påvirker musikerne og det klingende resultatet. Hun samarbeider med utøvere fra ulike tradisjoner, noe som har resultert i at hun jobber både med nøyaktig noterte partiturer og grafiske partiturer.

Cello som primitivt objekt

Grenager og slagverker Håkon Stene legger celloen på operasjonsbordet i The Operation fra 2012. Sammen nærmer de seg instrumentet systematisk som en liggende, perkussiv lydkilde. Celloen strippes for tradisjon og konvensjon, og behandles som et primitivt objekt, en treboks med strenger, av en musiker med lang erfaring, men uten noen ekspressiv eller motorisk hukommelse knyttet til instrumentet. Stykket er en del av et forskningsprosjekt der Stene har undersøkt slagverkerens potensielt uendelige instrumentarium og relasjoner mellom kropp og instrument.

Stort vokabular av friksjonslyder

Cellokonserten fra 2006 er skrevet i samme periode som Slåtter, slag og slark der Grenager utforsker sitt eget instrument både som solist og komponist. Disse er tydelig inspirert av den store strykertradisjonen i norsk folkemusikk. Mye av denne slåttemusikken ble spilt til dans, og det organiske preget kommer ofte fra dansetrinn og taktarter som er metrisk ujevne. Hos Grenager overlever både skeive rytmer og folkedansens energi å bli sendt inn i en sinfonietta. Cellostemmen begynner i folkemusikkens artikulasjon, men med en klang som umiddelbart sprenger seg ut av toner og melodier og over i et stort vokabular av friksjonslyder mellom instrument, bue og kropp.

Utgivelsesdato: 16.10.2015

EAN : 7044581350805

Katalognummer: ACD5080

Priskategori : CD