Henrik Hellstenius: Readings of Mr. G – BIT20 Ensemble

HENRIK HELLSTENIUS: Readings of Mr. G · Ombra della sera · By the voice a faint light is shed · Book of Songs ·mer… Imprints

BIT20 Ensemble · Pierre-André Valade, conductor · Dan Styffe, double bass · Hans Kristian Kjos Sørensen, percussion · Peter Herresthal, violin · Frode Larsen, violin · Jon Sønstebø, viola · Emery Cardas, cello

– Musikalsk dramatikk og klangbehandling [Bergens Tidende]

kr 139

Spennende portrett av Hellstenius

Henrik Hellstenius er blant Norges mest profilerte og aktive komponister. Saftig og dramatisk, eruptivt og dirrende: Hellstenius’ musikk fascinerer både tilhører og utøver. Denne platen er et resultat av prosessorientert nært samarbeid gjennom flere år med noen av Norges fremste utøvere.

Tittelverket ‘Readings of Mr. G’ er en forrykende slagverkskonsert der Hans-Kristian Kjos Sørensen både leser og synge tekst – samtidig som han betjener sitt arsenal av slagversinstrumenter. I den vakre fiolinkonserten leker Hellstenius seg med en slags spiral-form; musikken utvikler seg forover, men vrir og vender seg på en måte som hele tiden bringer den tilbake til utgangspunktet. Platen inneholder også musikk knyttet til Hellstenius seneste opera, samt et knippe spennende kammermusikkverker, to av dem har sitt opphav i forestillinger Hellstenius har utviklet i samarbeid med Ingun Bjørnsgaard.

More

Henrik Hellstenius er blant Norges mest profilerte og aktive komponister. Saftig og dramatisk, eruptivt og dirrende: Hellstenius’ musikk fascinerer både tilhører og utøver. Han utvikler gjerne sin musikk i nært samspill med dedikerte utøvere, og denne platen er et resultat av et prosessorientert samarbeid gjennom flere år med noen av våre fremste musikere.

40-års-krise-konserten…

Slagverkkonserten Readings of Mr. G betegner Hellstenius som «…min egen 40-års krise. Jeg ser at jeg går i sirkel, at jeg gjør de samme feilene om og om igjen. Dette er punktet i livet hvor jeg spør meg; var dette alt? Skal jeg være slik jeg er nå, for alltid? Eller finnes det en vei ut av automatikken?» En ganske så produktiv krise, vil mange kanskje kommentere etter å ha hørt verket. Hellstenius trekker inn sin lange erfaring med musikk for drama og scene og utvikler hele konserten til et kunstnerisk prosjekt bygget rundt en tekst av mystikeren Georges Ivanovitch Gurdjieff. Hans-Kristian Kjos Sørensen har oppgaven med å lese og synge teksten – samtidig som han betjener sitt arsenal av slagversinstrumenter. Banebrytene både på den ene og den andre måten. Slik trenger Hellstenius igjennom det ‘profesjonelle laget’ hos utøveren og får ham til å fremstå som naken og uperfekt – med de mulighetene for sårbarhet som det fører med seg.

Fiolinkonsert

Hellstenius’ andre opera, Ophelias: Death by Waters singing (tekst av Cecilie Løveid), er utgangspunktet for sinfoniettastykket Hi Ophelia!. Musikken tegner et dynamisk bilde av den uskyldige og forelskede Ophelias håp og drømmer – forventninger som knuses etterhvert som hun reduseres til en brikke i et spill om makt.

Kammermusikk

Også Book of Songs og Imprints har sitt utspring i Hellstenius’ arbeid med sceniske uttrykk, i dette tilfelle sammen med koreografen Ingun Bjørnsgaard. De to samarbeider forøvrig igjen også nå i april, under åpningen av Scene 2 på Operaen i Bjørvika. I duoen Ombra della sera (Aftenens skygger) for kontrabass og slagverk, er utgangspunktet musikalske fragmenter fra den italienske komponisten Luigi Nono. Stykket åpner for en intenst sanselig opplevelse av lyden i seg selv – på grensen av det hørbare eller overveldende sterkt – i komponistens stramme regi.

Arild Erikstad |BIT20 Ensemble |Dan Styffe |Emery Cardas |Erik Gard Amundsen |Frode Larsen |Hans-Kristian Kjos Sørensen |Henrik Hellstenius |Jon Wien Sønstebø |Peter Herresthal |Pierre-André Valade

Utgivelsesdato: 25.02.2008

EAN : 7044581350478

Katalognummer: ACD5047

Priskategori : CD