Helmut Lachenmann (1935) er en av Europas mest innflytelsesrike komponister i det sene 20. og tidlige 21. århundre. Han studerte med Luigi Nono i Venezia og i Köln. Mot slutten av 1960-årene begynte Lachenmann å utforske et helt nytt musikalsk språk. I verk som temA (1968), for fløyte, stemme og cello, og Air (1969), for orkester og solo slagverk, brukte han både instrumenter og stemmer på en ukonvensjonell måte, hvilket resulterte i nye klanger og klangkombinasjoner der samtlige instrumenter hadde…
Helmut Lachenmann (1935) er en av Europas mest innflytelsesrike komponister i det sene 20. og tidlige 21. århundre. Han studerte med Luigi Nono i Venezia og i Köln. Mot slutten av 1960-årene begynte Lachenmann å utforske et helt nytt musikalsk språk. I verk som temA (1968), for fløyte, stemme og cello, og Air (1969), for orkester og solo slagverk, brukte han både instrumenter og stemmer på en ukonvensjonell måte, hvilket resulterte i nye klanger og klangkombinasjoner der samtlige instrumenter hadde likeverdige stemmer. Lachenmann setter spørsmålstegn ved tidligere musikalske antagelser i sine mange postserialistiske komposisjoner og artikler. På hans verkliste er bl.a. strykekvartetten Gran Torso (1972), Mouvement (vor der Estarrung) (1984) for kammerorkester, Serynade (2000) for piano, og operaen The Little Match Girl (2001). Lachenmann er også en høyt skattet lærer og mentor for unge komponister.